Bärtils ordlista

Jag samlar på ord. Ord som man kan träffa på särskilt i kyrkan. När jag lär mig nya ord kommer jag att visa dem här, och ser du nåt ord som saknas så kan du skicka det till mig och så kommer vi tillsammans att kunna få ihop en superduperbra ordlista!

Advent:

Advent betyder "ankomst" eller "att komma fram" eller "födelse". Veckorna före juldagarna kallas adventstid. Juldagen är dagen när vi firar Jesus födelse.

Amen:

Ordet amen brukar ofta vara i slutet av böner. Amen betyder ungefär "låt det bli så" eller "jag håller med" eller "så är det". Ordet kommer från ett språk som heter hebreiska.

Biskop:

En biskop är en ledare för kyrkan. Biskopen leder präster och diakoner. Man blir biskop genom att väljas av präster, diakoner och utvalda personer från alla församlingar i stiftet. Den som får mest röster vinner och får bli biskop. Biskopen i vårt stift, Luleå stift, heter Hans Stiglund.

Fasta:

Förr betydde det nog ofta att man inte skulle äta så mycket gott under den tid när det var fasta. Nu för tiden pratar man ofta om att man under fastetiden låta bli att göra vissa saker som tar mycket tid för att kunna göra annat som är viktigt.

Församling:

En församling i Svenska kyrkan är ungefär som en kommun i Sverige. Man har delat alltså delat in Sverige i olika områden. Vännäs församling är samma område som Vännäs kommun och Bjurholms församling är samma område som Bjurholms kommun. Vännäs och Bjurholms församlingar samarbetar och kallas tillsammans för Vännäs-Bjurholms pastorat.

Gudstjänst:

Ofta tänker man på det som händer i kyrkan på söndagar när man pratar om gudstjänst. Då brukar människor samlas i kyrkan för att sjunga, be till Gud och höra en präst säga nåt klokt om nåt som står i bibeln. Ganska ofta brukar man fika tillsammans efteråt också. Se också ordet "Tjänst".

Helgon:

Ett helgon är en människa som älskar Gud och har gjort så mycket gott i sitt liv att den personen efter sin död koms ihåg som en särskilt helig människa, ett helgon. Med helig menas att man är en person som lyssnar på Gud och gör det Gud vill.

Herdestav:

Staven som biskopen håller i kallas för kräkla, biskopsstav eller herdestav. Staven har funnits som en symbol sedan 300-talet. Det är ungefär 1700 år sedan!

Julkrubba:

En julkrubba är en samling av figurer, som tillsammans ger en bild av Jesu födelse. Figurerna föreställer personer som besökte Jesus när han var nyfödd. De som är med i julkrubban är oftast bäbis-Jesus, hans mamma Maria, Josef, en åsna, herdar, får och tre kloka män som har med sig presenter. Och så ett stall där alla de här samlas.

Kristi himmelsfärds dag:

Efter Jesus dog på korset och sedan blev levande igen under påsken så stannade han kvar på jorden i 40 dagar innan han åkte till himmelen. Den dagen som Jesus åkte tillbaka till himlen är den dag vi kallar för Kristi himmelsfärds dag.

Kyrka:

En kyrka är ett slags hus som människor byggt för att kunna träffas och fira gudstjänst. En kyrka som inte är så stor kallas ofta för kapell. Ibland när man säger "kyrkan" så kan man också mena "alla kristna människor tillsammans".

Kyrkoherde:
Den av prästerna som är ledare, ungefär som att herden är ledare för fåren. En kyrkoherde är ledare för ett pastorat eller en församling. I Vännäs-Bjurholms pastorat är Marie-Louise Marsjögård kyrkoherde.

Lärjunge:

Lärljunge betyder ungefär samma sak som elev.

Mitra:

Biskopens mössa kallas mitra. Den har funnits i över 1000 år.

Nåd:

När alla blir bjudna på kalas så är det nåd. Ett kalas dit alla alltid får komma även den som aldrig bjuder tillbaka. Det spelar ingen roll om du varit bråkig eller om du är ledsen, arg, en tjuv eller ett får, ALLA är bjudna och välkomna, särskilt de som inte trodde att de skulle bli bjudna. Och inte ens presenter eller fina kläder behövs, du är välkommen ändå, på riktigt! Och när du kommer på det kalaset så får du en jättestor mysig varm kram av den som bjudit dig. Så tror jag att det är med nåd.

Pastorat:

Flera församlingar som samarbetar och har en kyrkoherde tillsammans. Vännäs och Bjurholms församlingar samarbetar och kallas för Vännäs-Bjurholms pastorat.

Präst:

En person som har gått länge i skola och läst mycket om bibeln och ofta berättar om Jesus. En präst är också bra på att prata med nån som är ledsen. Prästerna i vårt pastorat heter Per-Ivan, Maggan, Marie-Louise, Samuel och Ingrid.

Själ:

Själen är det som finns på insidan av oss människor. Den person vi är och inte hur vi ser ut.

Stift:

En samling av många församlingar och pastorat. Det finns tretton stift i Sverige. Vårt pastorat ingår i Luleå stift. Luleå stift är ungefär lika stort som en tredjedel av Sveriges yta. Stiftet leds av en biskop.

Tjänst:

Tjänst betyder ungefär att ha ett jobb som är till hjälp för någon. Jesus vill att vi ska ha tjänst hos honom, alltså att jobba med honom. Så varje gång vi gör något bra för någon, en tjänst, så gör vi också en jobb med Jesus. Och med det här jobbet är det inte som med andra jobb. Man behöver inte ha gått klart i skolan eller vara minst 16 år eller så. Alla kan göra något för någon annan - jobba med Jesus och vara hans arbetskamrat!

Tradition:

Sånt som man har gjort länge och på ungefär samma sätt. Sånt som kanske farfars farmor gjorde och som vi fortfarande gör. T ex att fira jul, att ha skyltsöndag, att äta ägg till påsk. Det är traditioner. I olika länder kan man ha olika traditioner. I olika familjer kan man också ha det.

Tro:

Kanske kan man jämföra att tro på Gud med att lita på en bra kompis.