Bärtil funderar på snart och nära v 48 2016

Bärtil funderar på snart och nära

När är snart? Det undrar jag ofta. Vuxna svarar ofta "snart" när jag frågar "när".

- När kommer du mamma?

- När ska vi åka?

- När är det min tur?
- Snart.

På söndag så ska prästen prata i kyrkan om att "Guds rike är nära". Först tänkte jag att det bara betyder att Guds rike kommer snart. Och snart för mig är att vänta och vänta och inte veta när det ska hända. Men sen tänkte jag att nära kan också betyda nåt som finns alldeles bredvid mig. Jag kanske bara kan ta ett steg åt sidan för att se Guds rike, hur nu det kan se ut? Eller så kanske det är med Guds rike som med luften som finns alldeles nära mig hela tiden, fast jag inte kan se den.

Hur tror du att Guds rike ser ut? Rita gärna en bild och skicka till mig, så kan jag visa den här på min sida. :)

Hej hopp, full galopp! /Bärtil

---

Visst har du sett att du kan skicka frågor till mig om sånt du tycker är svårt att förstå eller nåt du undrar över? Klicka här så kan du skicka en fråga.

Det här händer på söndag

Söndag 4/12    2:a advent

11.00 Gudstjänst för stora och små. Ingrid Hammarberg, Bodil Johansson, barnkören Mellanton. Utdelning av Barnens Bibel. Fika i församlingsgården efteråt. Försäljning av Rättvisemärkt - finfina julklappar! Kyrkan Vännäsby.

11.00 Högmässa. Marie-Louise Marsjögård. Efter gudstjänsten inbjuder kyrkvärdarna till julgröt i kyrkstugan. Bjurholms kyrka.

11.00 Söndagsmässa. Maggan Rehnberg, Benneth Wållberg. Tema: Ett år med Jesus är ett gott nytt år - för Guds rike är nära. Vid kyrkfikat lämnas info om vad som är på G i Johanneskyrkan. Johanneskyrkan Vännäs.

Kyrksöndag

I kyrkan så kallas varje söndag för nåt särskilt. På söndag är det den andra söndagen i advent. Advent betyder "ankomst" eller "att komma fram" eller "födelse". Varje söndag är det också nåt slags tema, nåt särskilt ämne som prästen pratar om. Nu på söndag handlar det om att "Guds rike är nära".