Bärtil funderar på hopp v4 2017

Bärtil funderar på hopp

Det finns många ord som kan betyda flera saker. Får som i mitt ulliga jag, eller får som i att ha tillåtelse. En bok kan vara en sån som man läser, eller ett sorts träd som heter bok.

Hopp kan också betyda flera saker. Hopp som i att ta en skutt, eller hopp som i att vilja att något bra ska hända.

I kyrkan brukar man säga att Jesus är vårt hopp. Det betyder ungefär att när man inte vet hur nånting ska kunna bli bra och man inte ser nån lösning, så är Jesus vårt hopp. Han är den som kan lösa det olösliga, fast kanske inte alltid som vi tänkt oss.

Så kan det också vara hemma eller på skolan eller på fotbollsplanen också. Att när man till exempel inte själv vet hur man ska lösa ett svårt mattetal, så hoppas man att läraren kan lösa det. Eller ge en ledtrådar så man kan lösa det själv. Och om man ligger under i en fotbollsmatch så vinner man inte om man slutar hoppas.

Hoppet ska vi alla vara rädda om. Både barn och vuxna och får. Hoppet gör att vi inte ger upp.

Hej hopp, full galopp! /Bärtil

---

Visst har du sett att du kan skicka frågor till mig om sånt du tycker är svårt att förstå eller nåt du undrar över? Klicka här så kan du skicka en fråga.

Det här händer i helgen

Fredag 20/1

19.00 Ekumeniska mötesserien. K-G Larsson från Ö-vik. Ekumeniska kören. Betel Bjurholm.

Lördag 21/1

19.00 Ekumeniska mötesserien. K-G Larsson från Ö-vik. Ekumeniska kören. Pingstkyrkan Bjurholm,

Söndag 22/1

11.00 Ekumeniska mötesserien. Söndagsgudstjänst. K-G Larsson från Ö-vik. Ekumeniska kören. Bjurholms kyrka.

11.00 Ekumeniska böneveckan. Gudstjänst. Kjell Tegnér och Lovsångslinjen från Dalkarlså. Därefter seminarium kl 14.00. Pingstkyrkan Vännäs.