Centerpartiet i Vallentuna församling

eliryda@gmail.com

Anne-Marie Krafft Karlsson
anne-marie.51230205@telia.com

Vad är Svenska kyrkans viktigaste uppgift?

Centerpartiets kyrka är en trovärdig folkkyrka öppen för alla. En central plats, dit människor alltid känner sig välkomna – i livets alla skeden. Svenska kyrkans uppgift ska vara en medmänsklig plats och en trygg famn i en orolig värld.

Barn och unga är framtidens medlemmar vi medvetet satsar på.

Centerpartiet står stadigt i uppgiften att vårda kulturarvet, kloka hållbara val som bevarar vårt arv och för det vidare.

Vi vill utöka frivilligarbetet. Kyrkan är samhällets nav, en enande och helande kraft där människor utvecklas och växer tillsammans.

Diakoniverksamheten ska utökas då allt fler har behov av hjälp och stöd.

Vi ska synas, höras och finnas tillgänglig!

Varför vill ni vara med och påverka Svenska kyrkan i Vallentuna?

Centerpartiet står för engagemang och hjärta för kyrkans framtid. Vi måste höja rösten för öppenhet, allas lika rätt och värde – i en tid när främlingsfientlighet och osäkerhet växer. För oss är människors olikheter en rikedom.

Centerpartiet står för en grön, öppen, hållbar kyrka i alla led. Miljö och klimatfrågan är en ödesfråga för vår framtid. Kyrkan ska ta ett stort ansvar för klimatomställningen.

Svenska Kyrkan präglas av framtidstro och är en brygga mellan människor!

Vilka värderingar ligger till grund för er nomineringsgrupp?

Delaktighet, engagemang, empati och respekt. Ett flexibelt och öppet sinne, varsam förnyelse så att alla känner tillhörighet. Stå för god etik, moral och ansvar för helheten.

Vad vill ni satsa på för att medlemmarna ska stanna kvar?

Vi vill bättre synliggöra det arbete som Svenska kyrkan gör lokalt och i världen – från den lilla församlingen, i sockenkyrkan på landsbygden, till katedralen i storstaden. Sockenkyrkorna i Vallentuna, Markim, Orkesta och Frösunda är öppna för ungdomsverksamhet och äldre – träffpunkter. Våra kyrkor är tillgängliga platser att samlas i vid glädje och sorg. Nya platser för kyrkan som exempelvis Bällstaberg ska utvecklas. Digital guidning av alla kyrkor och utvecklat samarbete med kommunen kring besöksnäring och pilgrimsvandringar är viktigt för Centerpartiet. Vi vill behålla Markims församlingshus och Kämpavallen, rusta idrottsplatsen för ungdomsverksamhet.

Svenska kyrkan ska vara en kyrka där människor känner stolthet och glädje över att tillhöra – en närvarande kyrka genom hela livet. När stora saker händer i samhället och livet står kyrkan redo att vara det stöd många söker.