Foto: Hannes Carlsson

Församlingspräst för Ringarums församling 100%

Valdemarsviks-Ringarums pastorat har c:a 7.500 invånare och två levande

församlingar, ett 25-tal goda anställda medarbetare och många ideella

som tar ansvar. Vår vision är ”En kyrka med tydlig profil där alla känner sig hemma och värdefulla.” Nu söker vi en församlingspräst till Ringarums församling.

Om tjänsten

I vår kyrkosyn ser vi, oss alla som Guds folk på vandring, vara beroende av medmänsklighet och omsorg. När vi drabbas av bekymmer och svårigheter har vi behov av hjälp och stöd. På vår vandring genom livet är det viktigt att vi ser dem som andra inte ser och ger röst åt dem som ingen lyssnar på. (Ur församlingsinstruktionen)

Vi söker en komminister som utöver sedvanliga prästuppgifter, såsom gudstjänster och förrättningar i pastoratet, vill vara församlingspräst för Ringarums församling.

Ringarums församling ligger i den norra delen av pastoratet och innefattar socknarna Ringarum och Gusum. Gusum är en tätort med industri, där församlingen under 2017 investerade i ett nytt församlingshem i centrum. I vårt nya församlingshem är vår målsättning att människor ska känna det som just hela församlingens hem och en given samlingspunkt. Ringarum är en tätort med landsbygdsstruktur, där vårt församlingshem ligger granne med skola och äldreboende. I Ringarums församlingshem har vi ett arbetslag med assistent inom den diakonala verksamheten, barnledare/kommunikatör, kantor och vaktmästare. Nu söker vi dig som vill vara präst i vårt arbetslag i Ringarum.

Vi vill att du ska vara prästen i kyrkan mitt i byn i Ringarums församling. Tjänsten innebär kontakter med såväl skola som äldreboende, ideella medarbetare, asylsökande, syförening samt kontakter med föreningslivet.

För tjänsten krävs B-körkort och tillgång till egen bil.

I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.

Tjänstens omfattning
Heltid

Tillträde
Efter överrenskommelse

Kontakt och ansökan
Upplysningar om tjänsten lämnas av kyrkoherde Matilda Helg tel 0123-123 75. matilda.helg@svenskakyrkan.se
eller av kyrkorådets ordförande Torvald Karlsson tel 0123-230 28

Facklig företrädare är Anna-Carin Gabelic tel 013-205033, anna-carin.gabelic@svenskakyrkan.se

Rekrytering sker löpande och ansökan skickas till:
Kyrkorådet i Valdemarsviks och Ringarums pastorat,
Kyrkogatan 17
615 31 Valdemarsvik

eller via e-post till:
valdemarsvik.pastorat@svenskakyrkan.se

Varmt välkommen med din ansökan!