Prästen visar upp det nydöpta barnet
Foto: Madelene Perpåls

Dop - Livets första fest

Dopet är för alla som önskar. Dopet kan ske i kyrkan, hemma eller på en älskad plats.

Boka dop

Här kan du preliminärboka och se lediga tider för dop i pastoratets kyrkor.
Boka här

Önskar du dop i hemmet eller på älskad plats,
ring 026-19 73 19 eller maila valbohedesunda.bokning@svenskakyrkan.se

Dopklänning/dopdräkt finns att låna gratis. Låna församlingshemmet för kaffe/mingel. Dopet är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Låna lokal för dopkalas

Om du vill bjuda till kaffe eller kalas i samband med dopet kan du låna någon av församlingens lokaler, som finns i anslutning till våra kyrkor. De här lokalerna finns att låna kostnadsfritt i ditt pastorat i samband med bokning av dop.
Församlingshemmet vid Valbo kyrka, max 50 personer
Samlingssalen i Forsbacka kyrka, max 50 personer
Stora salen på Mikaelsgården, max 80 personer
Hedesunda församlingshem, max 80 personer

Pastoratets dopklänningar hänger på ett klädstreck i sommarvinden.
Pastoratets dopklänningar. Foto: Madelene Perpåls

Låna en dopklänning

Vilka kläder som den som döps ska bära vid dopet är upp till dig själv, men det är en gammal tradition att bära vit klädsel. Om du ska döpa ditt barn i församlingen kan du låna en dopklänning istället för att köpa en ny. Dopklänningarna finns i olika utföranden och stilar, allt från den traditionella vita dopklänningen till en modell i naturtoner i linnetyg.

Dopet kostar inget

Dopet kostar dig ingenting om det arrangeras i ditt pastorats/församlings kyrka. Präst, musiker, vaktmästare och kyrka ingår. Önskar du ha dop i hemmet eller utomhus på en älskad plats i pastoratet ingår präst men inte musiker och vaktmästare.

Tider för dop

Doptiderna är på lördagar, klockan 11.00, 13.00 och 15.00. Det går även bra att döpas i många av gudstjänsterna på söndagar eller i anslutning till dessa.

Tips från läktaren

*Boka gärna doptid så att det passar med ditt barns rutiner.
*Tryggt och hemtamt - snuttefilt och nappflaska
*Kom i tid men inte FÖR tidigt :)

Dopsamtal

Före dopet så kommer ni att träffa prästen och ha ett dopsamtal, det sker vanligtvis 1-2 veckor före utsatt dopdatum.

Under samtalet pratar man om dopets betydelse och hur en dopgudstjänst går till. Tillsammans går man igenom vem som skall läsa text, be bön, tända dopljus, hälla i dopvattnet, och så vidare. Här tar ni upp era speciella önskemål och i samrådan med prästen kan ni utforma en fin högtid.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?