Foto: Lói Stefánsson

Församlingarna

Uppvidinge pastorat består av fyra församlingar med olika historia och traditioner som numera verkar tillsammans enligt uttrycket "lokalt präglat - gemensamt ansvar". Här kan du läsa mer om varje församling, om kyrkorna och det arbete vi gör i våra församlingar.

Lenhovda-Herråkra församling

Välkommen till Lenhovda - Herråkra församling!

Nottebäcks församling

Inom Nottebäcks församling finns samhällena Norrhult, Klavreström och Lindshammar, Granhults medeltida träkyrka och Nottebäcks stora 1800-talskyrka.

Åseda församling

Åseda kyrka har funnits på samma plats sedan slutet av 1100-talet. Den är helgad åt S:t Olof och i Åseda har man varje år fortsatt att fira Olsmässan i slutet av juli.

Älghults församling

I ett skogslandskap med sjöar, skog och gårdar, och små samhällen som Älghult, Alstermo och Fröseke ligger Älghults församling i en typisk Smålandsbygd.