Någon håller händerna runt en kaffekopp på bordet.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Diakoni Åseda

DIAKONI

Vi diakoner finns till för människor i alla åldrar och i olika skeenden i livet.

Det diakonala arbetet inriktar sig främst inom det sociala arbetet. Vi har tystnadsplikt och dina kontakter med oss kostar ingenting.

Vi jobbar pastoralt, men är lokalt placerade med ansvar i respektive församling.

Vi erbjuder :

Själavård och samtalsstöd

Stöd och hjälp vid ekonomiska svårigheter

Hembesök

Leva vidare grupp och enskilda samtal vid sorg

Samtalsgrupper

Mötesplatser

Din församling finns för dig!

Ingen måste vara ensam ---- det är bara att ringa!

Vi finns för stöd och omsorg där hjälp behövs.
Vi har tystnadsplikt och du får vara anonym om du vill. Välkommen att ringa oss!

Yvonne Yngvesson, diakon i Åseda och Nottebäck, 0474-124 52
Jeanette Norrby, diakon i Älghult, 0474-12477
Rose-Marie Emilsson, präst i Åseda och Nottebäck, 0474-12454
Jan Carlsson, präst i Älghult, 0474-124 74
Ola Emilsson, präst i Lenhovda, 0474-124 79
Lói Stefansson, kyrkoherde, 0474-124 51

Om du ringer någon av oss och möts av en telefonsvarare så lämna gärna ett meddelande så kan vi ringa upp eller försök igen. Nattetid är du välkommen att kontakta jourhavande präst som du når via SOS alarm 112.

Du kan också gå in på Svenska kyrkans hemsida och söka på Kyrkans SOS. Där finns SOS brevlådan och du kan också ringa SOS telefonen 0771-800 650.

Kom gärna och var med som frivillig medarbetare i våra församlingar!

Vill du vara med och göra skillnad för någon? Göra en insats i ett meningsfullt sammanhang.

Vi behövs alla i vårat församlingsarbete, både anställda och frivilliga medarbetare. Vi gör det tillsammans! DU ÄR VIKTIG OCH VÄRDEFULL!

I Uppvidinge pastorat med våra fyra församlingar kan du till exempel;

-vara delaktig i våra gudstjänster såsom kyrkvärd. I gudstjänsterna är du en viktig pelare och kan vara delaktig med t.e.x textläsning, ordna med kyrkkaffe mm.

-Vara med i våra soppluncher och övriga mötesplatser med olika uppgifter.

-Vara med i vår besöksverksamhet, där vi besöker församlingsbor i deras vardag.

-Vara med i vårat barn- och ungdomsarbete som ung ledare.

Välkommen! att kontakta någon av oss i församlingsverksamheten för att höra mer.

Se vår kontaktlista!

Åseda församling erbjuder dig som förlorat en livskamrat, vän, syskon eller annan närstående stöd enskilt samtal eller i grupp.

Vi ger stöd i sorg, enskilt eller i grupp.

i en samtalsgrupp möter du andra i liknande situation. Samtalsgruppen är enkel och kravlös. Här ryms du, din sorg, dina frågor och dina tårar.

Vi kan inte ta sorgen i från dig, men vi kan hjälpa di att bära den och trösta dig genom bearbetningsprocessen. Vi träffas vid sex tillfällen. Vi pratar om det som varit, om nuet och om framtiden.

Vi har tystnadsplikt!

Välkommen att Kontakta diakon Yvonne Yngvesson för mer information.

En grusväg mellan två åkrar. I vägkanten står en blå skylt med bokstaven M för mötesplats.

Diakonal mottagning

Vi har möjlighet att stödja personer som hamnat i en ekonomisk utsatthet på grund av Coronakrisen. Här kan du läsa mer om vad det innebär och vilka som kan söka.

Ansökan ekonomiskt bistånd

Om du behöver söka ekonomiskt bistånd kan du hämta blanketten här nedan.

Vad är diakoni?

I Evangeliernas berättelser om Jesus framträder en människa som gav sig själv i tjänst för andra. Samma uppdrag är givet åt kyrkan och alla kristna. Att värna om medmänniskan och hålla människovärdet högt är diakonens och det diakonala arbetets stora uppgift och utmaning. Diakoni är en av kyrkans huvuduppgifter och hela församlingen skall genomsyras av ett diakonalt förhållningssätt.

Ordet diakoni betyder ”att tjäna” och är den kristna tron omsatt i praktisk handling, vilket innebär omsorg om människor i livets olika skeden.  Man kan även uttrycka det så att det diakonala arbetet är att vara Kristi händer. Omsorgen om den enskilde och arbetet för att förbättra samhället behöver gå hand i hand. Det handlar om att erbjuda helande miljöer, att ge röst åt svaga och utsatta och protestera mot övergrepp. Människors behov avgör vilka behov vi som kyrka behöver tillgodose.

Rent konkret kan diakonin ta sig uttryck på olika sätt, t.ex. i form av samtal/själavård, hembesök, besök på äldreboenden, olika hjälp-stödgrupper som leva-vidare grupp, anhöriggrupp, besöksgrupp, hjälp med fondansökningar, matinköp, soppluncher och många andra möjligheter till mötesplatser, utbildningsgrupper som bibelstudiegrupper och existentiella samtalsgrupper, nätverksarbete gentemot-och samarbete med andra aktörer i samhället, arbete med flyktingar och asylsökande, m.m.