Stiftsstyrelsen

Stiftsstyrelsen ska främja församlingslivet i stiftet och verka för dess utveckling.

Stiftsstyrelsen handlägger också ärenden om kyrkliga val, den kyrkliga indelningen i stiftet samt strukturbidrag, kyrkobyggnadsbidrag och kyrkoantikvarisk ersättning.

Stiftsstyrelsen består av 14 ledamöter, varav 13 utses av stiftsfullmäktige. Biskopen i Uppsala stift är ordförande i stiftsstyrelsen. Innevarande mandatperiod omfattar 2022– 2025.

Ordförande

Presidium

Roberth Krantz (s)

Uppsala stift

Stiftsstyrelsen (presidium), Stiftsstyrelsens arbetsutskott (vice ordförande)

Mer om Roberth Krantz (s)

1:e vice ordförande (stiftsstyrelsen)

Kicki Lidén (posk)

Uppsala stift

Stiftsstyrelsen (presidium), Stiftsstyrelsens arbetsutskott, Egendoms- och fastighetsutskottet (ersättare)

Mer om Kicki Lidén (posk)

2:e vice ordförande (stiftsstyrelsen)

Sammanträdesdatum

16 februari
      20 april
      25 maj (i samband med Stiftsfullmäktige)
      7 september
      24 oktober
      14 december

15 februari
      25 april
      23 maj
      5 september
      31 oktober
      12 december

Förtroendevalda i Uppsala stift

Svenska kyrkans förtroendevalda väljs i kyrkovalet som hålls vart fjärde år. Val sker till församling, stift och kyrkomöte. Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan och har fyllt sexton år har rösträtt. Innevarande mandatperiod är 2022-2025.

Beställning av protokoll
      Här kan du beställa äldre protokoll från stiftets beslutande organ.