Höstarbete på kyrkogårdarna

Nyhet Publicerad Ändrad

Borttagning av sommarblommor, höstgrävning och plantering av blomsterlök och ljung. I september startar höstarbetet på kyrkogårdarna i Uppsala.

Nu är höstarbetet igång

Frisk luft och sprakande färger är på ingång. Under september och oktober månad tas sommarblommorna bort och i samband med det utförs höstgrävning för alla gravar med skötselavtal, utom de med svart eller gul markering.

Blomsterlök och ljung

Vid behov fylls rabatterna på med jord och blomsterlök och ljung planteras enligt beställningar.

Vattenavstängning

Från och med vecka 43 påbörjas vattenavstängningen på kyrkogårdarna inför vintersäsongen.

Granrisdekorationer

Beställda gransrisdekorationer kommer att läggas ut till alla helgons dag.

Kontakta Uppsala kyrkogårdar

Du är varmt välkommen att kontakta kyrkogårdsexpeditionen vid frågor eller för ytterligare information.

E-post: uppsala.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi erbjuder en rad tjänster såsom blomsterplantering och gravskötsel, på så sätt kan du vara säker på att graven ser omskött och prydlig ut.

Kyrkogårdsexpedition

För allmänna frågor samt beställning av gravskötsel, gravplatsplantering eller gravvårdsarbeten.

Gravens skötselsticka

Många av gravplatserna på kyrkogården har en tillhörande skötselsticka. Här kan du läsa mer om vad stickans siffror och färgmarkeringar betyder.

Alla helgons dag på Berthåga kyrkogårds minneslund

Höst på kyrkogårdarna

Sommar övergår till höst och löven byter färg.