Foto: Helgmålsringning, fotograf Johannes Söderberg /SVT

TV-sänd helgmålsringning alla helgons dag

Nyhet Publicerad Ändrad

Se helgmålsringningen på SVT1 och SVT Play från klockan 17.50 lördag 5 november i en inspelning från en kyrkogård i Uppsala.

Sedan 50 år tillbaka rings helgen in varje lördag med reflektioner från kyrkor runt om i Sverige och det är ett av de äldsta programmen som sänds på SVT.
På alla helgons dag visas helgsmålsringning från en kyrkogård i Uppsala och prästen Bo Brander talar om ett evighetshopp inför döden.

Bo Brander är tidigare studentpräst och föreståndare för Sankt Ansgars kyrka i Uppsala.

Här kan du se helgmålsringningen från 5 nov kl 17.50. Foto: SVT

Inspelningen av helgmålsringningen har skett i förväg och sammanfaller inte på något sätt med planerat program i och kring kyrkogårdarna alla helgons dag 5 november 2022.

Länk till SVT Play.

Alla helgons dag på kyrkogårdarna

På alla helgons dag brukar många besöka kyrkogårdarna och sina anhörigas gravar. Där kan du tända ljus, lyssna på rofylld musik i kapell och samtala med en präst, diakon eller kyrkogårdspersonal.

Flera tända ljus i en ljusbärare. I bakgrunden skymtar kyrkorummet och dess välvda fönster som också släpper in lite ljus. Ovanför ljusen glimmar ljussken från en av kyrkans gyllene takkronor.

Allhelgona i Uppsala

Under allhelgonahelgen får vi varje år samlas och tänka på dem vi saknar. I kyrkor, på kyrkogårdar, vid gravar och minneslundar tänder vi ljus och minns tillsammans. Du är inte ensam i sorgen.