Foto: Johan Nilsson

Visningar och vandringar i domkyrkan

Uppsala domkyrka har en omfattande skolvisningsverksamhet som vänder sig till elever i alla åldrar och med olika behov.

Upptäck katedralen mitt i staden

Uppsala domkyrka har en mängd visningar som om möjligt anpassas för olika årskurser och gruppindelningar efter behov. Visningarna kan vara ett led i lärandet om det kulturarv som eleverna har del i:
”Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar.”  (Lgr 22:1)

Information och bokning:

visningar.uppsaladomkyrka@svenskakyrkan.se, ansvarig för visningsverksamhet och bokning, 018-430 36 16
charlotta.ingerholt@svenskakyrkan.se, domkyrkopedagog, om du har särskilda frågor om visning för anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola, ­förskola och kyrkopedagogik, 018-430 36 65

Visningsfilmer - se dem nedan

Läsåret 2020/21 tog domkyrkans visningsverksamhet fram kortare filmer baserade på våra mest efterfrågade temavisningar för skolor: medeltid, Vasatid, symboler i kyrkorum. Filmerna ligger kvar här nedan för den som vill få ett smakprov på vad visningarna kan innehålla eller för dem som av olika anledningar inte har möjlighet att komma hit.

Här kan du ladda ner skolvisningsfoldern för läsåret 2023-2024.

Historiskt och upplevelsebaserat

Basvisning
Visning av domkyrkan. Det som är aktuellt för årskursen kan ges extra utrymme – till ­exempel Uppsalas historia, medeltiden, Vasatiden, stormaktstiden, 1700-talet. Grundskola, gymnasium.

Anpassad grund- & gymnasieskola
Alla typer av visningar kan anpassas efter ålder, förutsättningar och önskemål om tema.

Kurragömma med kyrkråttorna
I domkyrkan finns många spännande saker att titta på för förskolebarn. Kyrkråttorna hjälper oss. Förskola/f-klass (4–7 år).

Gammel-Maja berättar
Uppsalas äldsta katt berättar om domkyrkans historia. Årskurs F–3.

Visning med bildjakt – mellan ­himmel och jord
Vi letar efter och samtalar om spännande saker som finns i kyrkor. ­Förskola, årskurs F–3.

Museet Skattkammaren
I Skattkammaren finns dräkter som domkyrkans präster har burit, föremål från Vasagravarna, drottning Margaretas gyllene klänning och kläderna som Sturarna bar när de mördades 1567. Grundskola, gymnasium.

Den heliga Birgitta
Hur var det i kyrkorna på medeltiden och hur levde munkarna och nunnorna i klostret? Möt Birgitta Birgersdotter. Årskurs 4–6.

Gustav Vasa och reformationen
Gustav Vasa, krönt och begraven i dom­kyrkan, genomförde reformationen av kyrkan i Sverige. Vad betyder det? Årskurs 5–9, gymnasium.

Stormaktstid och 1700-tal
I Uppsala domkyrka har stormaktstiden gjort tydliga avtryck i form av stora gravmonument och allteftersom universitetet växte i betydelse begravdes även kända vetenskapsmän här. Några av 1600-talets kungar kröntes i domkyrkan och en annan stor händelse i domkyrkans och stadens historia var branden 1702. Om detta handlar domkyrkans nya skolvisning som är tänkt att komplettera de efterfrågade visningarna om Gustav Vasa och reformationen.
Årskurs 6–9, gymnasium.

Kristendomens historia i Sverige
Domkyrkan berättar om kristendomens tusenåriga svenska ­historia, från katolsk medeltid till Svenska kyrkan av idag. Årskurs 7–9, gymnasium.

Symbolvandring
I kyrkor finns mängder av symboler och rummet används till heliga handlingar.
Vad vill en kyrkas arkitektur, bilder och riter berätta? Årskurs 7–9, gymnasium.

Hur används en kyrka?
Förra läsårets nyhet har blivit uppskattad och permanentas nu i skolvisningsutbudet. Visningen kopplar till undervisning i religionsämnet och tar upp kyrkans vanligaste föremål, inredning och riter. I de lägre årskurserna använder guiden rekvisita för att illustrera hur biskopen klär sig, hur en dopdräkt kan se ut med mera. Grundskola, gymnasium.

Visning för lärararbetslag
Vi tar gärna emot lärargrupper för att ge exempel på hur domkyrkan kan användas i undervisningen.

Årstidsrelaterat

Krubbvisningar

Domkyrkans julkrubba visas under adventstid. Se visningstider på www.uppsaladomkyrka.se (ingen bokning, drop in).

Helgon och allhelgonahelg

Om medeltidens helgon i domkyrkan och om allhelgonatraditioner. Årskurs 3–6.

Eriksvandring

Gå längs pilgrimsleden mellan domkyrkan och Gamla Uppsala kyrka. Vad ser vi längs vägen och vad är en pilgrim? Vandringen tar ungefär 3 timmar med paus efter halva tiden. Årskurs 4–6.

Priser och bokningar

Visning är kostnadsfri för skolklasser från Uppsala stift (Uppland från Märsta och norrut, Gästrikland och Hälsingland). Klasser från skolor i andra stift betalar 600 kr (1 timme) eller 900 kr (2 timmar). Visning för lärararbetslag är kostnadsfri för ­skolor i Uppsala pastorat, för övriga skolor 600 kr. Vid utebliven avbokning debiteras fullt visningspris, och för klasser från Uppsala stift 500 kr. Tyvärr kan vi inte erbjuda någon lokal för matsäcksätning.