Kärleken
Mord- och bombhoten gör att Uppsala domkyrka patrulleras av polispiketer och polishundar under kulturnatten 19 september 1998. Några enstaka personer delar i protest ut flygblad utanför ingången, men i övrigt går det lugnt till. Intresset för utställningen är enormt och under kvällens tre visningar är det alldeles knäpptyst i kyrkan trots att tusentals besökare trängs i både bänkrader och gångar. I sitt välkomsttal tillägnar Tuulikki kvällen minnet av sin bortgångna kollega, Roger Westin.
– Efter visningen kom det fram en allvarligt aidssjuk man från Stockholm som hade käpp och hemska svarta fläckar i ansiktet. Han sa att det här var det bästa han hade varit med om i sitt liv, säger Tuulikki.
Utöver hat-, hot- och protestbrev resulterar också visningen i fyra anmälningar av Tuulikki till domkapitlet (samtliga lämnas utan åtgärd) och en inställd audiens hos påven i Rom för ärkebiskop KG Hammar (en historia i sig), men även hyllningar och tackbrev från hbtqi-personer, hiv-smittade och aidssjuka som för första gången känner sig bekräftade av kyrkan.
– Idag när Svenska kyrkan med glädje viger homosexuella par kan folk inte fatta hur den allmänna stämningen var. De hemska saker man sa om homosexuella, menar Tuulikki.
De enorma reaktionerna på Ecce Homo gör också att Elisabeth Ohlson under några år lämnar Svenska kyrkan. Först i samband med flyktingkrisen 2015 går hon med igen.
– Jag har på senare tid tittat på gamla filmsnuttar från den tiden. Jag märker hur kristen jag var i mina formuleringar. Jag pratar om hur Gud älskar oss. Det är ett slags barnatro som är väldigt fin, jag är glad och stolt över att jag uttryckte mig så. Men det var också uttryck för en oskuld som jag i och med reaktionerna på utställningen förlorade och aldrig får tillbaka, säger hon i en intervju med Kyrkans tidning i november 2023, mindre än ett år innan hon går bort i cancer.
Efterdyningarna
Tuulikki blev inte av med sitt ämbete, men hon kan med facit i hand se att hennes beslut att visa bilderna påverkade henne långt efter att kulturnattens sista visning var över.
– Jag har ju varit med i tre biskopsval. I Skara 2004 lyfte vissa konservativa fram att jag var den hemska kvinnan med Ecce Homo. I Åbo 2005 ansågs det hemskt att jag hade välsignat homosexuella par. Det var först 2009, när jag var biskopskandidat i Härnösand som man lyfte Ecce Homo som en positiv sak.
Tuulikki tror inte att Svenska kyrkan hade varit där den är idag ifråga om hbtqi-personers synlighet och rättigheter utan Ecce Homo.
– Jag har aldrig ångrat mitt beslut att visa Elisabeths bilder. Mycket annat har jag ångrat i livet, men aldrig det.
Som biskop i Härnösand blev Tuulikkis valspråk passande nog ”Charitas foras mittit timorem”:
Kärleken fördriver rädslan.
Text: Lina Svensk
Foto: Patrik Lundin
Fotnot:
Bakgrundsfakta är hämtad ur Gabriella Ahlströms reportagebok Ecce Homo – berättelsen om en utställning (Albert Bonniers förlag, 1999) och Tuulikki Koivunen Bylunds memoarer Äta livet med stor sked (Ekström & Garay, 2021).