En kunglig begravning
Den 29 september 1560 avled Gustav Vasa efter att ha styrt Sverige i nästan 40 år. Omkring två månader senare, den 21 december, begravdes han i Vårfrukoret i Uppsala domkyrka. Händelseförloppet är ganska väldokumenterat. Redan 1551 verkar kungen ha bestämt sig för att begravas i Vårfrukoret. Koret var under medeltiden platsen för vördnaden av jungfru Maria, men det medeltida gudstjänstlivet förändrades i och med reformationen. Rummets traditionella betydelse var dock säkert viktig vid Gustav Vasas val av begravningsplats. Det gamla Mariaaltaret stod faktiskt kvar här ända fram till 1700-talet. Samtidigt kunde Uppsala domkyrkas anknytning till
Erik den helige bidra till att ge legitimitet åt Vasaätten.
Begravningen 1560 blev en storslagen manifestation efter förebild från utländska furstehov. En högtidlig procession tågade i vintermörkret från Stockholm till Uppsala. Deltagarna bar på fanor och det fanns också en bår med kistor och skulpterade figurer av vax som visade Gustav Vasa och hans två första gemåler, Katarina av Sachsen-Lauenburg (död 1535) och Margareta Leijonhufvud (död 1551). Drottningarna hade tidigare haft tillfälliga gravar i Storkyrkan i Stockholm. Då hade en ännu bevarad krona av förgyllt vax placerats på Margaretas huvud. Den visas nu i en monter inne i Vasakoret.
På plats i Uppsala domkyrka hölls en likpredikan av biskop Peder Svart. I Vårfrukoret hade man förutom svarta textilier även hängt upp två stora målade tavlor som visade Gustav Vasas härstamning på fädernet och mödernet. Där placerades också de fanor som hade medförts i processionen. Gravmonumentet, som nu står mitt i koret,
tillverkades mellan 1562 och 1583 av Willem Boy. Det är utfört i renässansstil med skulpterade bilder av Gustav Vasa, Katarina och Margareta.
Hörnen markeras av obelisker och längs sidorna finns vapensköldar och inskrifter. Formspråket hämtades från samtida utländska furstegravar. De båda änglarna på östra kortsidan höll ursprungligen en metallkrona mellan sig som i delvis rekonstruerat skick nu är utställd i en monter i koret. Från början verkar det ha funnits planer på att tillverka separata monument för de tre kungligheterna. Delar av Katarinas och Margaretas gravvårdar är fortfarande bevarade i ett av domkyrkans föremålsmagasin.
Såsom i en spegel
Genom en tillfällig spegel möter du ovansidan av Gustav Vasas gravmonument. Där ligger han omgiven av två av sina drottningar, Katarina av Sachsen-Lauenburg och Margareta Leijonhufvud, och med blicken mot öster, där Kristus skall komma på morgonrodnaden på den yttersta dagen.
Gustav Vasa hade nog inga planer på att installera en spegel i sitt gravkor, men han var förmodligen bekant med begreppet Furstespegel: en sorts instruktionsbok för härskare. Ett svenskt exempel, Konungastyrelsen, går
tillbaka på den romerske författaren Aegidius Romanus, filosofen Aristoteles och Bibeln. Konungastyrelsen skrevs under 1300-talet som vägledning för en svensk tronföljare.
Furstespeglarna ger uttryck för försöken från slutet av medeltiden att skapa ett modernare samhälle med hjälp av en stark kungamakt. Den kristna tron spelar en stor roll: en god kung vet att han har någon över sig, Gud Fader.
Under renässansen försvagas det religiösa inslaget till förmån för ett mer hårdfört fursteideal, till exempel i Niccolò Machiavellis Fursten (1532).
Fursten har sitt värde endast genom sin roll i staten och måste vara både auktoritär och principlös, hänsynslöst inriktad på statsnyttan. Om Gustav Vasa påverkades av något ur denna litteratur är det nog snarare
av äldre skrifter, kanske Konungastyrelsen, än den senare typen.
Gravvalv och kistor
Under Vasakoret finns två gravvalv som båda är murade under 1500-talet. De nås via en tegeltrappa i koromgången som är dold under golvet. Gravvalvet längst i öster gjordes i ordning redan på 1550-talet. Här är kistorna med Gustav Vasa och hans båda drottningar Katarina av Sachsen-Lauenburg (död 1535) och Margareta Leijonhufvud (död 1551) uppställda. De är placerade inuti en stor kopparlåda som i sin tur står på en
järnställning längst i öster i utrymmet. På väggen intill finns även tre målade sköldar som visar Gustav Vasas, Katarinas och Margaretas vapen. Till begravningen tillverkades särskilda kronor och spiror så kallade regalier, som placerades i kistorna och som nu är utställda i koret.
Då kungens tredje hustru, drottning Katarina Stenbock, avled 1621 blev även hennes kista nedsatt i gravvalvets östra del. Hennes med pärlor prydda krona är nu också utställd i koret.
Det västra valvet iordningställdes på 1590-talet. Här finns två kistor som innehåller kvarlevorna efter kung Johan III (död 1592) och hans andra drottning Gunilla Bielke (död 1597). De är uppställda på järnställningar vid södra respektive norra väggen. I golvet i det västra utrymmet ligger också en medeltida gravhäll från 1334 som från början troligen var placerad uppe i Vårfrukoret. När Johan III avled den 17 november 1592 var avsikten ursprungligen att han skulle få ett gravmonument vid korets norra vägg. Här uppsattes också ett tillfälligt minnesmärke över kungen som var utfört i trä och överdraget med svart sammet. Samtidigt pågick arbetet med gravmonumentet som tillverkades av Willem von dem Block i Danzig (Gdańsk). När det till sist överfördes
till Uppsala i slutet av 1700-talet ställdes det istället upp i det Jagellonska koret, där Johan III:s första hustru Katarina Jagellonica (död 1583) är begravd.
Regalier
Stora montern (läses från vänster till höger):
Drottning Katarina av Sachsen-Lauenburgs begravningskrona, förgyllt silver, utförd av guldsmed Hans Rosenfelt i Stockholm.
Kung Gustav Vasas begravningskrona, förgyllt silver. Änneringen (kronans yttre del) bars under hans livstid. Byglarna och den korsprydda globen tillkom förmodligen i samband med kungens begravning 1560.
Drottning Margareta Leijonhufvuds begravningskrona, förgyllt silver, utförd av guldsmeden Hans Rosenfelt i Stockholm.
Begravningsspiror, förgyllt silver, drottning Katarina av Sachsen-Lauenburg, Gustav Vasa och drottning Margareta Leijonhufvud, utförda i Stockholm 1560 av guldsmeden Hans Rosenfelt i Stockholm.
Krona, upptagen ur änkedrottning Katarina Stenbocks grav, sötvattenspärlor uppträdda på silvertråd.
Övriga montrar:
Krona, förgylld mässing, ursprungligen placerad på den lilla kudden mellan två bevingade putti på gravmonumentets östra sida.
Drottning Margaretas första begravningskrona, fragment, trä och förgyllt vax, förgyllt av Urban målare, 1551, upptagen ur hennes första kista, hittad vid gravöppningen 1945-46, domkyrkans föremålsmagasin.
Gustav Vasas, Katarina av Sachsen-Lauenburgs och Margareta Leijonhufvuds monogram, GR (Gustavus Rex), KRS
(Katarina Regina Sueciae) och MRS (Margareta Regina Sueciae) 1560, förgyllt silver, ursprungligen fästade på deras begravningskläder, av sammet, upptagna ur graven 1886.