Foto: Pexels /Pixabay

Svenska kyrkan på O-Ringen

Svenska Orienteringsförbundet / O-Ringen har tagit beslutet att flytta tävlingarna i Uppsala till 2021. Här kan du läsa pressmeddelandet samt se vad Svenska kyrkan Uppsala planerade för 2020.

Här kan du ladda hem och läsa pressmeddelandet. Klicka på bilden. Foto: oringen.se

Det som planerades 2020:

Kom till Svenska kyrkan Uppsalas tält på O-ringentorget

• Vi bjuder på kyrkkaffe
  • Gör ditt eget armband
    Med pärlor skapar du ett unikt pärlband med mobilnummer eller namn
  • Möjlighet till pilgrimsvandring
    med eller utan ledare

Möjlighet till dop och/eller vigsel i tältet under O-Ringenveckan!

För mer information kontakta hanna.karpmyr@svenskakyrkan.se eller 018-430 38 00.

Mer tips för er vistelse i Uppsala

Besök Nordens största katedral, Uppsala domkyrka, med sin Skattkammare.
Känn de historiska vingslagen i Gamla Uppsala kyrka och museum.
Eller varför inte göra en utflykt till blomsterkungen Linnés Hammarby
och besöka Danmarks kyrka på vägen! Fråga oss i tältet för vägbeskrivning.

Hej Karin, biskop i Uppsala stift!

Vad betyder orientering för dig?
– För mig är orientering både en kroppslig och mental avspänning. När jag har det riktigt stressigt omkring mig hjälper det inte att bara springa i skogen. För att helt kunna släppa tankarna på jobbet behöver jag också utmaningen att leta efter kontroller. Det är en form av andlig återhämtning och jag har planer på att dela med mig av mina egna tankar och erfarenheter i min videoblogg.

Biskop Karin Johannesson Foto: Lars-Erik Elebjörk

Är det viktigt att komma nära naturen?
– Ja det ger så mycket mer, i skogen kan jag finna lugnet och fylla på batterierna. Det öppnar upp för att hitta nya vägar i obekant mark – en fysisk såväl som andlig resa.

Har du haft nytta av dina kunskaper om orientering i ditt arbete?
– Ja, jag har vigt ett par som båda är orienterare på hög nivå. Då var det lätt, att i talet till brudparet, dra paralleller mellan orientering och livet.

Har du sprungit några O-Ringen tidigare?
– Ja, fyra gånger! Sälen, Arvika, Örnsköldsvik och nu senast i Norrköping. Jag är ordförande för OK Långberget i norra Värmland och nu när jag bor i Uppsala och tävlingen går här ska jag självklart vara med! Jag brukar springa medelsvår bana och är väldigt nöjd när jag kommer i mål och har gjort mitt bästa.
Orientering är en fantastisk folkrörelse!

Se Karin Johannessons videoblogg:
svenskakyrkan.se/uppsalastift/pa-kammarn

Annons i O-Ringentidningen (PDF).