Foto: Eva Sundman

Vaksala prästgårdsträdgård en lugn oas nära Gränby centrum

Nyhet Publicerad

Vid Vaksala prästgård ligger den gamla trädgården som odlats av prästfamiljer genom århundraden. Trädgården är en liten oas och ett perfekt utflyktsmål för både stora och små. Ta en promenad runt trädgården och passa på att gå vår skattjakt.

I den gamla prästgåden finns sedan hösten 2017 en förskola. En del av trädgården
avsätts därför som en avskild del för förskolan men återstoden är öppen för allmänheten.

om prästgårdsträdgårdarnas historia

Från prästgårdsträdgården kom frukt, grönsaker och potatis till de stora prästfamiljernas bord. Alla som kunde var med i odlande

Många svenska prästgårdsträdgårdar har rötter i medeltiden. Här fanns plantor,
kryddor och medicinalväxter som  inspirerade och spreds till ett allmänt bruk bland församlingsborna. De var grunden till de sockenapotek som växte fram på 1800-
talet. När Linné gjorde sina landskapsresor runtom i Sverige under 1700-talet övernattade han oftast i traktens prästgård. Sammansmältningen av natur och kultur, botanik och klassisk skolning blev en linje i lärdomshistorien som brukar kallas den  linneanska traditionen i prästgårdskulturen.

var med och utveckla Vaksala prästträdgårdsträgård

Av den gamla trädgården skapar Vaksala församling nu en ny trädgård. En trädgård för dig som söker lugn och ro men också för lek och upptäktsfärder.

Snart drar vi på oss trädgårdshandskarna och gummistövlarna och fortsätter med arbetet att göra trädgården till en lugn och härlig oas för alla som vill känna doften av naturen som vaknar till liv. Vi gör det tillsammans. Vill du vara med? Många som gör lite blir till slut en helt trädgård. vaksala.forsamling@svenskakyrkan.se