Matilda Helg, ny domprost i Uppsala stift och kyrkoherde i Uppsala pastorat, tittar in i kameran.
Foto: Nathalie Chavez

Ny domprost i Uppsala pastorat

Nyhet Publicerad

Tillsättningsnämnden i Uppsala stift har beslutat att utse Matilda Helg till ny kyrkoherde i Uppsala pastorat och domprost i Uppsala stift.

– Det är ett stort uppdrag som jag går in i med glädje, ödmjukhet och det ska erkännas… viss bävan. Men jag har stort förtroende för den kompetens och erfarenhet som mina blivande medarbetare och förtroendevalda besitter. Och oavsett vilka uppdrag vi tar oss an här i livet tänker jag att vi får be och lita på att Gud rustar oss, så att vi kan växa med uppgiften, säger Matilda Helg om sin nya tjänst som kyrkoherde och domprost i Uppsala pastorat.

Matilda Helg är sedan augusti 2021 kyrkoherde i Södra Tjusts pastorat i Linköpings stift och hon efterträder nuvarande domprost Annica Anderbrant som går i pension i augusti. Matilda Helg tillträder sin nya tjänst den 1 september.

Domprosten är kyrkoherde för Uppsala pastorat, och leder verksamheten i pastoratet. Domprosten är även en del av stiftets samlade ledningsfunktion och bistår biskopen i olika uppdrag.

Tillsättningen har skett enligt kyrkoordningen. Tillsättningsnämnden har bestått av representanter från pastoratets kyrkoråd, ledningsgrupp, från stiftsstyrelsen, biskop Karin Johannesson samt ärkebiskop Martin Modéus, som varit nämndens ordförande. Prövning av kandidaterna har skett genom intervjuer, tester, referenstagande samt inhämtade synpunkter från de fackliga representanterna.