En blandad kör som sjunger. I händerna håller de noterna till Händels Messias.
Lyssna

Nyhet / Publicerad 14 november 2025 / Ändrad 17 november 2025

Händels Messias i Gottsunda

Nu kan du köpa biljetter till Händels Messias i Gottsunda kyrka som framförs 20 december.

En älskad jultradition på ny arena

Vad gör ett verk odödligt? Händels storslagna barockverk Messias har trollbundit publiken i över 280 år. Det är en klassisk julkonsert som rör sig från stilla hopp till jublande ”Halleluja” och som förenar körer, solister och orkester i ett mäktigt ljudlandskap.

Och för första gången framförs nu Messias i Gottsunda kyrka.

Under ledning av Peter Melin samlas Vindhemskören, Vokalensemblen Uppslaget och Damkören Gott Sound. Medverkar gör även Ensemble Fenix med Anna Kroeker som konsertmästare.

Solister: Elin Skorup (sopran), Erika Sax (alt), Mikael Stenbaek (tenor) och Anton Eriksson (baryton). Mer info nedan.

Datum & tid: Lördag 20 december kl 18-20

Biljettpris: 200 kr 

Biljetterna släpps måndag 17 november kl 09.00 på kulturbiljetter.se. Du kan även förköpa biljett via de medverkande körerna.

 

Konserten anordnas i samarbete med studieförbundet Sensus.

Mer om solisterna

Elin Skorup, sopran

Med sin lätta lyriska sopran, smidiga vokala rörlighet och sin vackra klangfärg har Elin Skorup på kort tid blivit en eftertraktad och uppskattad sångerska. 

Elin har nästan hela spektrumet av konsert- och kyrkomusikrepertoar, från Haydns Skapelsen till Bachs Matteuspassionen. I sitt förflutna som professionell ensemblesångerska har Elin Skorup sjungit solistpartier i flera samtida verk av tonsättare som Paula af Malmborg Ward, Staffan Storm och Anders Hillborg, både på skivinspelningar och konserter. Hon har tilldelats flera stipendier, bland annat Folkoperans Vänners stipendium 2016 och Drottningholmsteaterns Vänners stipendium 2020. Hon är utbildad vid Kungliga Musikaliska Akademien och Operahögskolan i Stockholm.

Erika Sax, alt

Erika Sax debuterade redan under sin studietid vid Operahögskolan i Stockholm med titelrollen i Rossinis Askungen vid Värmlandsoperan, vilket resulterade i engagemang vid Göteborgsoperan som Pauline i Tjajkovskijs Spader Dam.

Erika har sedan dess varit en återkommande gäst vid Göteborgsoperan där hon sjungit mer än ett dussintal roller som Maddalena i Verdis Rigoletto, Orlofsky i Strauss Läderlappen och Tredje Damen i Mozarts Trollflöjten. Senaste engagemanget vid detta hus var i rollen som Madame Giry i Webbers The Phantom of the Opera och Dryaden i Strauss Ariadne på Naxos. Debuten vid Kungliga Operan kom med rollen som Pauline i Spader Dam och hon har återvänt till samma scen som Annina i Christof Loys kritikerrosade uppsättning av Richard Strauss Rosenkavaljeren.

Hon har också varit engagerad vid Folkoperan, Norrlandsoperan och Läckö slottsopera.

Som konsertsångerska har Erika sjungit med bland andra Göteborgsoperans Orkester på sommarturné och vid Trettondagskonsert, Helsingborgs Symfoniorkester, Drottningholms Barockensemble,  Uppsala Kammarorkester och Svenska Kammarorkestern.

Hon har sjungit de flesta altpartierna i de stora sakrala verken såsom Bachs Juloratorium, Händels Messias och Mozarts Requiem.

Mikael Stenbaek, tenor

Mikael Stenbaek är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan, Stockholm i kördirigering, musiker- och solistklassen i sång mellan 1996-2002 och har sedan slutet av 90-talet arbetat och etablerat sig som en mycket eftertraktad konsert-, oratorie- och kyrkosångare med hela Europa som arbetsfält.

Mikael framträder mycket regelbundet i olika oratorium, passioner, kantater, mässor och verk av en mängd olika kompositörer såsom Bach, Händel och Mozart tillsammans med Sveriges och Europas ledande barock- och moderna orkestrar som Kungliga Filharmoniska Orkestern, Kungliga Hovkapellet Drottningholms Barockensemble, REbaroque, Bachkoor Holland och Nederlandse Bachvereniging.

Mikael arbetade mycket regelbundet som solist under Eric Ericsons ledning mellan åren 1997-2011. Andra dirigenter som Mikael arbetat med kan nämnas Andrew Parrot, Daniel Harding, Peter Dijkstra, Sixten Erling, Gustav Sjökvist och Paul Dombrecht.

Sedan 2017 har Mikael fast anställning på Kungliga Operan i Stockholm och har medverkat som solist i flera olika operor. 

Sommaren 2021 och 2022 sjöng Mikael vid Confidencens uppsättningar av Purcells Dido and Aeneas och Blows Venus and Adonis och Joseph Krauss Proserpin. Och under sommaren 2023 har Mikael även sjungit i Drottningholmsteaterns uppsättning av Purcells The Fairy Queen.

Mikael har även turnerat runt om i Sverige med ett program som heter ”från jazzens pärlor till Jussis höjder” innehållande nationalromantik, operaarior och annan klassisk repertoar. Nästan 150 konserter har det blivit hittills. Mikael har även sjungit solo i radio och TV samt medverkar som solist på ett antal skivinspelningar.

Anton Eriksson, baryton

Anton Eriksson (baryton) gick ut Operahögskolan i Stockholm 2007 och har drygt 35 roller på repertoaren, bland dem Renato i Maskeradbalen, Marcello och Schaunard i La Bohème, Ping i Turandot, Sharpless i Madame Butterfly, och Albert i Werther.

Vintern 2022 gjorde Anton rollen som Sir Archie i Göteborgsoperans kritikerhyllade uppsättning av Herr Arnes penningar (med musik av Gösta Nyström efter Selma Lagerlöfs klassiska verk). 2024 var han knuten till den Jyske Opera och i somras sjöng han Ping i Opera på Skärets rosade produktion av Turandot (Puccini).

Hans konsertrepertoar inkluderar bland annat Johannespassionen, H-mollmässan och Juloratoriet av J.S. Bach, Ein Deutsches Requiem av Brahms och Messias, Judas Maccabeaus och Saul av Händel.