Foto: Henrik Viberg

Hälsning från 1889 hittades i domkyrkans tornspira

Nyhet

Blyinfattad textrulle upptäckt i samband med restaureringsarbetet av tornkrönen.

Brevfynd i tornet i samband med restaurering

I samband med att södra tornets spira monterats ner för att restaureras har byggarbetarna hittat ett blyrör som innehåller en textrulle från slutet av 1880-talet, förmodligen placerad i tornspiran i samband med den renovering av domkyrkan som då genomfördes av Helgo Zettervall.

-Att man lämnade det här brevet i slutet av 1800-talet visste vi, det finns dokumenterat, säger Viktor Wadelius, projektledare för den pågående restaureringen. Men vi visste inte om vi skulle hitta brevet, vilket skick det skulle vara i och om innehållet verkligen skulle vara det som dokumenterats.

-Vi hittade först en kopparplåt som vi trodde var brevet, och det blev förstås en stor besvikelse när det visade sig att det inte var det. Dagen efter upptäckte vi att plåten legat som ett stopp för att blyröret med brevet inte skulle rulla iväg någonstans.

tufft jobb att få ut brevet

Amanda Sörhammar och Linda Kvarnström, båda konservatorer vid Uppsala domkyrkas glasmålningsateljé, fick kämpa hårt för att lyckas öppna blyrullen och med försiktiga nypor få ut det 130 år gamla textmeddelandet.

-När vi öppnat ena änden på blykapseln syntes det tydligt att brevet låg där, berättar Linda Kvarnström. Vi tänkte att det bara skulle vara att hämta en pincett och plocka ut meddelandet, men det satt som berget. Vi blev tvungna att skala bort hela blyröret bit för bit, och först när några centimeter återstod fick vi ut brevet. Det var väldigt nervöst, men gick bra.

-Nu kommer en papperskonservator i ateljén att titta noggrannt på brevet och se till att dess kondition bedöms noggrannt, så får vi se vad som framkommer, säger Viktor Wadelius. Hur brevet ska hanteras och var det ska placeras får vi diskutera med Länsstyrelsen och kyrkan.

När brevet vecklats ut stod det klart att det innehåller information från dem som var med vid renoveringsarbetet då tornspiran ursprungligen tillverkades (läs hela texten här nedan). Brevet är handskrivet och ser åtminstone för ett otränat öga ut att vara lackat, konstaterar Linda Kvarnström och Amanda Sörhammar.

Har ni planer på att själva lämna efter er något meddelande, i samband med den restaurering av tornspirorna som pågår?
-Ja, det får vi fundera på, säger Viktor Wadelius. Ska vi göra på samma sätt och beskriva vårt arbete, som de gjorde 1889, eller ska vi vara mer hemlighetsfulla? Det gäller i så fall att hitta på något som går att bevara. Vi får väl se. Det kan hända att vi lämnat något efter oss i den grop som grävdes för gjutningen av  lyftkranens fundament, och det kan hända att vi lämnar något efter oss framöver också. Det får framtiden utvisa.

Linda Kvarnström visar upp det uppbrutna rörets botten, där någon för 130 år sedan signerade brevet till framtiden med att rista in sitt namn, A Felldin.

-Vi har åtminstone bly så att vi kan göra en ny kapsel för framtida bruk, skrattar hon.

texten i sin helhet

”År ett tusen åtta hundra åttio nio efter KRISTI födelse restes dessa tornspiror och fortgick kyrkans restaurering under konung OSKAR den andres sjuttonde regeringsår, erkebiskop Anton Niklas Sundbergs nittonde och domprosten Carl Axel Toréns tjugufjärde embetsår.
    Ledamöter i Byggnadskomitén woro förutom erkebiskopen, professoren Ernst Viktor Nordling, professoren Carl Rupert Nyblom, bankdirektören Vilhelm Ulander ochj ingeniören Zacharias Larsson.
    Ledande arkitekt war öfwerintendenten Helgo Zettervall och arbetschef arkitekten Emil Viktor Langlet. Motala Mekaniska Verkstad lewererade jernstommarne.”