Dopklänning för äldre barn

Nu finns en dopklänning för äldre barn att låna för dop i Vaksala kyrka.

Dopbarnet behöver inte vara bebis. Ibland räcker inte tiden till eller så har möjligheten inte funnits under pandemin. Då är det bra att veta att ett dop är lika fint om barnet har hunnit bli äldre.

Alla kan döpas, oavsett ålder och det går bra att döpa flera vid samma tillfälle.

Dopet är kostnadsfritt

Att döpa sitt barn kostar ingenting om dopet hålls i församlingen där ni bor. Präst, musiker,vaktmästare och kyrka ingår. Även dopklänningar i olika storlekar finnas att låna vid behov.

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Dop

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Den som döps behöver inte prestera något eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som vi får ta emot. Här hittar du information om hur det går till och hur du arrangerar ett dop.