Lyssna

Välkommen till Lättlästa sidor

Här kan du läsa om Uppsala domkyrka. Du får veta när domkyrkan byggdes och vad det finns att se i domkyrkan.

Välkommen in i Uppsala domkyrka!

Det blåser ofta ute på Domkyrkoplan. Ibland stormar det också i våra liv.
I kyrkan finns skydd, värme och vila. I kyrkan kan även vår tro få plats att växa.

Vi som lever på 2000-talet är tacksamma mot dem som har byggt vår domkyrka, stenhuggare och andra yrkesgrupper.

Två stenhuggare fick samma fråga: Vad gör du?
Den ena svarade: Jag hugger sten.
Den andra svarade: Jag bygger en katedral.
Så olika kan vi se på sten, på kyrkor och på våra liv.

Det händer mycket i domkyrkan. Gudstjänster och konserter, guidade turer och samtal, ljus som tänds i ljusbärarna.
Allt vill visa på ett sammanhang som är större än oss själva.

Vi är alla stenar i Guds stora bygge för en bättre värld.

Välkommen in för att hämta inspiration att gå ut och bygga där du bor!
Annica Anderbrant, domprost

Klicka på det du vill läsa mer om: