Lyssna

Domkyrkans historia

Uppsala domkyrka började byggas för nästan sju hundra femtio år sedan. Aldrig förr hade man byggt ett så stort hus i Sverige.

Skrinet med helgonet Eriks reliker flyttades genast från den förra domkyrkan i Gamla Uppsala till den nya domkyrkan här.

Domkyrkan är byggd av tegelsten. Teglet tillverkades i närheten av domkyrkan. Pelarna längst fram i kyrkan är av kalksten från Gotland.

Arkitekter och stenhuggare från Frankrike hjälpte till att bygga domkyrkan. På en pelare längst fram i kyrkan finns en bild. Bilden kan föreställa mäster Estienne som var en av experterna från Frankrike.

Det tog lång tid att bygga domkyrkan. Pengarna tog slut, vintrarna var för kalla för byggarbete och Sverige drabbades av sjukdomen pesten.

År 1435 invigdes domkyrkan. Då hade man byggt i minst ett hundra sextiofem år. Men tornen var fortfarande inte klara.