Svenska kyrkan Umeå

Välkommen till våra sex församlingars kyrkor och mötesplatser runt om i Umeå där du kan finna glädje, ro, gemenskap, och stöd genom gudstjänster, körer, trivselträffar, barngrupper och mycket mer.

På ett par tända gravljus har någon skrivit Mamma Karin och Pappa Bengt.

Allhelgona

Allhelgonahelgen är ett tillfälle att tända ett ljus, tänka på dem vi minns och saknar, och låta vardagens alla vanliga bestyr få vänta några dagar. Kyrkor och kapell är öppna under helgen, för ljuständning och samtal.

Sommarens musikprogram

Klicka här för att ladda hem det samlade programmet för musik och konserter i Svenska kyrkan i Umeå som pdf.

Årsberättelse 2023

Ett år har passerat. Det kom att präglas av en omvärld i krig och oro för ett ökat säkerhetshot mot Sverige. Mitt i denna orostid har kyrkan ändå stått stadigt.

Sommargåvan

Alla som bor i Umeå och Tavelsjö borde få sätta guldkant på sommaren. Din gåva gör det möjligt!

Svenska kyrkan agerar - för att hjälpa unga i Umeå

VK besökte Rebecca Stare-Rees och Joel Hultdin från P.S.Ung. Resultatet blev en annons som ska sprida information om samtalsmottagningen i Umeå. "Det här arbetet är istället en del av det vi behöver göra som kyrka: att finnas tillgängliga för människor i svåra stunder."

Leende kvinna med kort vitt hår, blå kofta och prästkrage runt halsen i svart skjorta sitter framför suddig bokhylla och håller i en bok

Podden Angeläget

Relationen till andra människor och till gud kan vara det som hjälper oss genom de mörkaste vintermånaderna såväl som genom livets svåra stunder. Nu är det vår och Lena delar sina tankar om när det känns som att livet återvänder.

Gudstjänst hemma

Under sommaren kan du följa med Lars Segerstedt in i fem av Umeås kyrkor för "Paus vid altartavlan", den 7 juli till 4 augusti. De ordinarie andakterna gör sommaruppehåll.

Pilgrim

En pilgrimsvandring är både en inre och yttre vandring. Det finns flera sätt att pilgrimsvandra.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Kyrkguiden

Hitta till Svenska kyrkan med hjälp av appen Kyrkguiden, se vad som händer och planera in gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Behandling av personuppgifter

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas från, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.