Söndag 8 november - 22 söndagen efter trefaldighet

Vi har lärt oss i lagen att Messias stannar för alltid. Hur kan du då säga att Människosonen ska bli upphöjd? Vem är denna Människoson?Predikan av Moa Beak, Hanna Wännman och Matilda Askenstam. Inledningsord av Freja Sandström, textläsning av Elsa Fenander och musik av Erik Wäcklén.

Dagens kollekt går till Act Svenska kyrkan och deras viktiga internationella arbete.

När världen drabbas av coronapandemi förvärrar det en redan svår situation för människor som lever i stor utsatthet. Tillsammans kan vi rädda liv på platser där handtvätt och social distansering överhuvudtaget inte är möjliga. Tillsammans sprider vi hopp!

Ge en gåva via Swish 9001223Bankgiro 900-1223 eller Plusgiro 90 01 22-3

Välkomna till gudstjänst i Grisbackakyrkan. I dag är det den tjugoandra söndagen efter trefaldighet med temat Frälsningen.

Vi får lyssna till, och sjunga med om vi vill i, Psalm 21 Måne och sol. Freja Sandström teckentolkar.

Dagens evangelium är hämtad från Johannesevangeliet kapitel 12, vers 35-43

Söndagen efter pingst heter Heliga trefaldighets dag. Vi tror på en treenig Gud. Fadern, Sonen och den Heliga Anden. Söndagarna till advent räknas från trefaldighetssöndagen.

Predikan

En gång, när jag var liten, var jag hemma hos mina tremänningar och lekte och vi hade så roligt att jag inte märkte att det blev kväll.
När jag tillslut måste gå hem hade det blivit mörkt ute och eftersom det här var i en by på landet så var det verkligen mörkt.
Det fanns visserligen lyktstolpar efter byvägen men det var långt emellan och jag minns hur jag stod och samlade mod under varje lyktstolpe, tog sats och sprang genom mörkret, lyktstolpe för lyktstolpe tills jag var nästan hemma. Ja, jag tog mig ända till den sista lyktstolpen, vid tomtgränsen där vi bodde, men längre än så kom jag inte. Trots att jag var nästan hemma vågade jag inte springa den där sista biten fram till dörren. Fantasin om vad som dolde sig bakom de mörka fönsterrutorna på nedsläckta husgavlen som jag måste springa förbi tog överhanden. Jag tog sats gång på gång, försökte övervinna rädslan för mörkret, men det gick inte. Mörkret hade fått överhanden.
Tillslut satte jag mig ner i en snödriva under lyktstolpen och grät. Jag vet inte hur länge jag satt där, men för den som är ensam och rädd känns allt som en evighet.
Tillslut kom mamma och pappa ut för att leta efter mig och de blev mycket förvånade över att hitta mig alldeles utanför huset.
-Varför sitter du här och gråter? undrade de.
-Varför kommer du inte in? Du är ju hemma.
Men för den som har blivit övervunnen av mörkret går det inte att ta ett enda steg till. Det är vad det innebär att bli övervunnen av mörkret.

”Vandra medan ni har ljuset så att mörkret inte övervinner er”, säger Jesus.
Vad menade han med det? Jo, de orden var riktade till de som trodde att de hade hur lång tid som helst på sig att bestämma sig för om de skulle följa Jesus eller inte. När Jesus började tala om att tiden snart var ute, att han skulle bli upphöjd på ett kors och dö, trodde de honom inte.

-Vi har lärt oss i lagen att Messias stannar för alltid. Hur kan du då säga att Människosonen ska bli upphöjd? Vem är denna Människoson? undrade de.
Och det är då Jesus svarar med bilderna av ljuset som vi ska vandra i så länge vi har det så att vi tar oss hem innan mörkret får överhanden.

Som barn hade det varit lättare för mig om jag hade gått hem medan det fortfarande var ljust. Men det hade också varit lättare om jag hade fått göra sällskap med någon hade en ficklampa. Då har det inte varit ett dugg läskigt att gå hem, inte om du får gå hand i hand med någon som kan lysa upp vägen. Tyvärr har vi inte alltid någon att göra sällskap med, men den som har Jesus går ändå aldrig riktigt ensam.

-Jag är världens ljus, säger Jesus.
- Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.

Kom ihåg det om du är ensam, ledsen och rädd för mörkret. Den som följer Jesus har livets ljus och är aldrig riktigt ensam.
Och om du inte vågar gå ända hem går Jesus ut och söker efter dig för han är den gode herden som bryr som om alla får, även dem som lämnat flocken.