Söndag 16 augusti - Tionde söndagen efter trefaldighet

Under sommaren håller präster i Svenska kyrkan i Umeå i egna inspelade sommarandakter/gudstjänster och gör det på sitt eget sätt. Denna söndag predikar Liza L Lundqvist och musiker är Erik Wäcklén i Umeå stads kyrka.

Dagens kollekt går till Act Svenska kyrkan och deras viktiga internationella arbete.

När världen drabbas av coronapandemi förvärrar det en redan svår situation för människor som lever i stor utsatthet. Tillsammans kan vi rädda liv på platser där handtvätt och social distansering överhuvudtaget inte är möjliga. Tillsammans sprider vi hopp!

Ge en gåva via Swish 9001223, Bankgiro 900-1223 eller Plusgiro 90 01 22-3

Välkomna till andakt i Umeå stads kyrka. I dag är det Tionde söndagen efter trefaldighet och temat är Nådens gåvor

Dagens evangelium är hämtad från Lukasevangeliet kapitel 9, vers 46-48

De började undra vem som var den störste av dem. Jesus, som visste vad de tänkte i sina hjärtan, tog ett barn och ställde det bredvid sig och sade till dem: ”Den som tar emot detta barn i mitt namn, han tar emot mig, och den som tar emot mig, han tar emot honom som har sänt mig. Ty den som är minst av er alla, han är stor.”