Foto: Lari Honkanen

Pyhiinvaelluskokemuksia

Västerbottenin Caminolla: Lari Honkanen, Enniina Honkanen & Kaarina Honkanen

Olin hankkinut sovelluksen Umeå Pilgrim jo heti 2014, mutta en ole saanut vaelluskaveria. Nyt kaksi lapsistani, Lari ja Enniina lähivät mukaan ja saimme upean päivän luonnossa. Pyhiinvaelluksella pitäisi olla hiljaa, mutta me ehdimme myös keskustella monista asioista.

Kävelimme ensin Västra ledenin, jonka pituus piti olla 20,6 km, mutta joka Västra länkenin sillanrakennuksen takia oli lyhennetty melkein puoleen. Koko reitti vei vain muutaman tunnin.

Sitten uskaltauduimme Tavelsjöruntledenille, joka on 24,7 km. Siinä meni koko päivä, 8,5 tuntia pysähdyksineen ja 35.000 askelta.

Tällä reitillä on 10 pysähdystä. Niissä aukaistaan sovellus ja saamme kuunnella musiikkia, tehdä rentoutusharjoituksen ja kuunnella hartauden sekä paikan historian. Ne auttoivat hiljentymään ja olivat samalla tervetulleita levähdyshetkiä.

Reitti kulki hyvin vaihtelevassa maastossa. Välillä olimme metsäpolulla, sitten kapealla kylätiellä, lopulta hetken myös vilkkaasti liikennöidyllä 363-tiellä.

Viimeiset kilometrit tuntuivat raskailta, mutta aiomme jatkaa pyhiinvaellusta, seuraavaksi varmaan vaellamme Norra ledenin.

Teksti: Kaarina Honkanen (Uumajan suomenkielisen seurakuntatyön aktiivinen jäsen)
Kuvat: Lari Honkanen

Aiheesta inspiroituneena myös seurakuntatyömme järjestää pyhiinvaelluspäivän 4. lokakuuta!

Pyhiinvaellus/Pilgrimsvandring

4.lokakuuta, den 4 oktober