Foto: Matilda Audas Björkholm

Tränar sig i att vara människa

Nyhet Publicerad

Ida Kunelius är en av Svenska kyrkans många unga ledare som gått en ledarutbildning senaste åren på sin fritid. – Det är som idrott, fast här tränar vi oss i att vara människor.

(Ur Spira nr 2 2020)

När Ida Kunelius gick på Svenska kyrkans konfirmationsläger på Norrbyskär, och även lät döpa sig där, hände det en hel del inom henne.

– Jag fick en självinsikt som gjorde att jag bytte förhållningssätt i livet, förklarar hon. Det berodde mycket på ledarna som fick mig att känna mig bemyndigad och betrodd.

Efter konfirmationen blev församlingspedagog Maria Hammarström en slags mentor för Ida, som påbörjade flerårig ledarutbildning, lub, och tackade ja till olika ledaruppdrag.

– Jag vill ha samma betydelse för andra ungdomar som Maria haft för mig. Jag vill vara en som andra, och jag själv, kan se upp till.

Ida ser det som en kallelse att hon är där hon är nu, på en plats där hon mår bra. Här känner hon sig som en del av något stort, av Gud, och en gemenskap där alla vill bli bättre tillsammans.

– Det viktiga är att jag gör något gott som ledare, får andra att må bra och ha riktigt kul. Det värsta är om någon känner sig uttråkad eller ledsen. Då finns ingen plats för stolthet, utan det gäller att ta hjälp av andra ledare så det blir bäst för gruppen.

Text: Eva Gustafsson

kyrkisLedarutbildningk ordbok

För dig som är konfirmerad och vill vara ledare på exempelvis konfirmandläger.
Treårig utbildning med teori och praktik. Läs mer på webben.

Fler artiklar ur Spira

Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad:

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

Här kan du prova beach och pingis

Publicerad:

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad:

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad:

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad:

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.