Foto: Matilda Audas Björkholm

Tackar för 41 år i Böleängskyrkan

Nyhet Publicerad Ändrad

Böleängskyrkans klocka har ringt in till gudstjänst för sista gången. Efter 41 år tas kyrkan ur bruk. "Tack för möten och samtal, för konst och musik, för skratten och gråten" citerar församlingsherde Katrin Nymberg ur psalm 776.

(Bläddra bland bilderna i bildspelet genom att svepa till höger, eller trycka på pilarna.  Se hela gudsjänsten längst ner på sidan.)

En solig sensommarsöndag den 30 augusti 2020 droppar gudstjänstbesökarna in i stadsdelskyrkan intill Ica strax efter klockan 10.00. Det är kyrkfika innan gudstjänsten eftersom den ska avslutas med att en av kyrkvärdarna låser kyrkdörren. Med kaffemuggar i handen delar någon ett minne från åren i kyrkan, någon annan berättar om glädjen att Ängskören fortsätter sjunga i Tegs kyrka.

I kyrksalen lägger Bengt Johansson ut psalmböcker på de pastellfärgade stolarna. Efter minst 30 år som kyrkvärd är det en vemodig dag.

– Det känns i hela kroppen, säger han och rättar till en bok.

När vaktmästare Ivica Corluka slår igång kyrkklockan är det sista gången den ljuder från klockstapeln över stadsdelen Böleäng. Efter att församlingsherde Katrin Nymberg konstaterat att det är en väldigt speciell gudstjänst förklarar hon att första psalmen, psalm 776, var lätt att välja.

– Texten är så träffande. Den här kyrkan har varit full av så mycket, säger hon och citerar delar ur andra versen. ”Tack för möten och samtal, för konst och musik, för skratten och gråten, som gör livet rikt.”

"Thank you for the music" sjunger Johanna Stenman, ackompanjerad av Richard Öberg. Foto: Matilda Audas Björkholm

Böleängskyrkan har varit plats för 12-stegsandligheten med möten och samtal. Den har varit en växtplats för musik.

– Många barn och vuxna har hittat sina röster här, säger hon.

En av dem är Johanna Stenman, som började sjunga i barnkören strax efter att kyrkan invigdes. Sedan dess har hon återvänt till Böleängskyrkan under livet. Senaste åren har hon både sjungit i Ängskören och varit regelbunden solist. Som sista sång i Böleängskyrkan har hon valt Abbas ”Thank you for the music” ackompanjerad av musiker Richard Öberg på piano.

– Här har jag vågat ställa mig upp och sjunga, både med andra och själv, säger hon.

Dagens predikan på temat ”Friheten i Kristus” håller Lena Fagéus, som är kyrkoherde i Umeå och kontraktsprost i Södra Västerbottens kontrakt.

– Genom att gå intill Kristus får vi en möjlighet att börja om på nytt, vi vet att vi hör till och vi blir medvetna om hans omsorger, sammanfattar hon efter att ha gjort en reflektion kring alla dagens tre bibeltexter.

På uppdrag av biskopen håller Lena Fagéus även ceremonin som markerar avsakraliseringen. Hon ber en bön med rader som ”Himlarna och himlarnas himmel rymmer dig inte och ändå har du i detta rum mött ditt folk. /…/ Nu tackar vi dig för den välsignelse som kommit människor till del i ditt hus.”

Medan Richard Öberg och Kristen Jansen Brodin spelar orgel och flöjt går de 44 gudstjänstdeltagarna ut från kyrkorummet. Flera stannar till och fotar altaret och ett par torkar en tår.

Utanför kyrkan låser kyrkvärd Martin Lundström dörren, dokumenterad av både privata mobiler, Västerbottens-Kurirens fotograf och SVT Västerbotten.

- Nu är det stängt och låst. Låt oss gå i frid, säger Lena Fagéus.

Framöver fortsätter verksamhet och gemenskap i församlingens andra kyrkor.

Foto: Matilda Audas Björkholm

30 augusti - Gudstjänst med avsakralisering

Se den sista gudstjänsten i Böleängskyrkan som firades söndagen den 30 augusti kl 11.00. Tolfte söndagen efter trefaldighet.