Skapar möjlighet att tända ljus på distans

Nyhet Publicerad

Hallå där Lina Eriksson, kommunikatör i Svenska kyrkan i Umeå. Ni ska livesända ljuständning på Facebook under allhelgona. Varför?

– Det kommer otroligt många människor till kyrkor och kyrkogårdar för att tända ljus och minnas närstående under allhelgonahelgen. Men alla har inte möjlighet att ta sig till ett kapell eller en minneslund, så i år vill vi testa att erbjuda en möjlighet att tända ett riktigt ljus för någon på distans.

Hur går det till?
– Under timmen som vi livesänder på Facebook kan man skriva till oss i kommentarsfältet. Vi som finns på plats i kapellet på Norra kyrkogården i Umeå kommer då att tända ett fysiskt ljus och ställa i ljusbäraren.

Foto: Ulrika Ljungblahd

Finns det fler sätt att tända ljus?
– I din närmaste kyrka finns nästan säkert en ljusbärare där du kan tända ljus. Du kan också tända digitala ljus via Bönewebben be.svenskakyrkan.se

Livesändning fredag 1 november kl 16–17 via Svenska kyrkan i Umeås facebooksida.