En kista ska sänkas ner i graven med hjälp av en maskin
Foto: Lina Eriksson

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

(Ur Spira nr 1 2024)

En kista förs på bårvagn ut på Röbäcks kyrkogård av två kyrkogårdsarbetare. Där står en grävmaskin redo med en särskild lyftbalk, som sänker kistan långsamt ner i graven. Därefter bugar de båda arbetarna vid graven innan den fylls igen.

Glenn Sjöström från kyrkogårdsutskottet i Svenska kyrkan i Umeå blev nöjd när han fick se den nya gravsättningsmetoden.

– Det kändes värdigt och som något vi kan stå för. Jag upplevde den till och med som varsammare och stabilare än en nedsänkning för hand, säger Glenn, som själv deltagit i bärarlag.

Traditionellt sänks en kista ner för hand av sex personer. Eftersom kyrkogårdarna har färre anställda på vintern är det svårt och tidsödande att samla ihop tillräckligt många. Enligt arbetsmiljöföreskrifterna får varje person inte bära mer än 25 kg, vilket innebär max 150 kg inklusive kista. Med en ökande vikt på befolkningen riskerar de att bära betydligt mer än så. Kaj Lindbäck på Röbäcks kyrkogård har satt sig in i metoden och låtit konstruera bärbalken som nu används.

– Den ger en värdig sänkning oavsett vikt på kistan, och tar bort risken för att vi anställda ska falla eller skada oss.

När gravsättning görs i samband med en begravning bärs och sänks kistan av anhöriga, Svenska kyrkans bärarlag eller kyrkogårdsanställda. Då kommer grävmaskinen inte att användas, men det finns planer på att köpa en kistsänkare, som skulle göra även de gravsättningarna säkrare.

– Den placeras som en ram runt graven. Kistan bärs ut och sätts på kistsänkaren, som sedan långsamt sänker ner den i graven, säger Kaj Lindbäck.

Text: Helena Andersson Holmqvist

Vår på kyrkogården

Kyrkogårdar i Umeå

Välkommen till Umeås kyrkogårdsförvaltning. Vi sköter kyrkogårdarna och begravningsverksamheten för alla som bor i Umeå och Tavelsjö, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan.

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och väcker ofta många frågor. Sorgen är alltid personlig, men det är vanligt att reagera med saknad, ilska och uppgivenhet.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira