Lyssna

Nyhet / Publicerad 5 mars 2020 / Ändrad 2 juni 2020

Övning: Stanna till vid ett träd

Ett träd, ett andetag och närvaro. Se där – en enkel andlig övning. Erik Hansson guidar i en meditation.

En skogsdunge går att hitta nästan varsomhelst, även mitt i stan. Som på kullen mellan Studentvägen, höghusen och Ålidhemskyrkan. Här lekte diakon Erik Hansson som barn, nu väljer han ett träd för en kort meditation.

– Ett träd är ett träd. Det gör sig inte till, och är inte på väg någonstans, konstaterar han.

Meditationen går att göra som en övning vid exempelvis en promenad eller skogstur. Den går även göra hemma i trädgården eller intill en krukväxt. Förhållningssättet kan också bli en vana som går blixtsnabbt att göra då och då under dagen. Det enkla mönstret består av tre delar:

• känn in din egen närvaro
  • känn in den andres närvaro
  • stanna där

– Om man vill vara en person i relation, då får man gå in i relation. Det här är mitt sätt att göra det.

Trädmeditation på tio minuter

1. Välj ett träd eller annan växt.
  2. Känn in dig själv

Om du står: Uppmärksamma fötternas kontakt med underlaget. Förankra dig nedåt. Låt trampdynorna breda ut sig och hälarna rota sig ner i marken.
    Känn sedan in kroppsdel för kroppsdel – knän, höfter, bäcken. Låt ryggraden växa upp ur bäckenet, i uppresning och upprättelse.
    Ta ett lätt andetag och låt axlarna sjunka ner vid utandningen. Öppna upp en aning i bröstkorgen.
    Känn dina händer. Vänd sedan uppmärksamheten till huvudet. Dra in hakan en aning, så att hjässan är parallell med himlen.
  3. Känn in trädet och omgivningen
    Var närvarande i dina sinnen: vad du ser, hör, luktar och känner. Kanske vill du känna på trädet.När tankarna börjar vandra iväg så flyttar du medvetandet tillbaka till det du ser, hör och känner just nu.
  4. Stanna där
    Bli medveten om din inandning och din utandning.
    Iaktta hur du andas in syret som träden och växterna producerar och hur du andas ut koldioxid som ger dem möjlighet att växa. Ni delar samma verklighet. Trädet är sig själv. Den lever inte någon annanstans, den lever här. Trädet behöver inte gå ut i världen. Trädet är här, precis som du. Och hela världen är här.

Text: Ulrika Ljungblahd, Spira nr 2/2020

Fler artiklar ur Spira

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.