Videkvistar, liljor, påskliljor, rosor och blandade buketter.

När står videkissarna på altaret?

Nyhet Publicerad

Nejlikor och krysantemum. Liljor och rosor. Blombuketten på altaret ger ledtrådar om söndagens tema.

(Ur Spira 1 2021)

Det ska vara snittblommor på altaret i kyrkan. Aldrig krukväxter.

– Det är ett stort no-no. Blommorna är ett slags offer, säger Anders Lundmark, vaktmästare i Backens kyrka.

Snittblommor symboliserar att något är både levande och dött. Tillsammans med ljusen visar de också att gudstjänsten är en slags fest. I Dagboken med kyrkoalmanacka finns förslag på blommor till årets alla söndagar och helgdagar. Det står ofta ”vårblommor” eller ”blommor i blandade färger”. Under fastan är det violett som gäller. Ibland är det mer specifika instruktioner som ”violetta nejlikor” på askonsdagen eller pingstdagens ”pingstliljor med tolv röda tulpaner i mitten”.

Utifrån almanackan binder Berghems blommor varje fredag buketter som levereras till de flesta av Svenska kyrkans kyrkor i Umeå. Veckor med blandade färger brukar floristen Lotta Eklund plocka ihop något från butiken. Andra veckor behöver hon göra en särskild beställning.

– Nejlikor, krysantemum och liljesorten alstroemeria står länge och fyller fint i vaserna, berättar Lotta, som är andra generationen som levererar altarblommor från Berghems blommor.

Hon undviker starkt doftande blommor och binder buketter som är hållbara nog att stå framme en vecka. De flesta kyrkor köper buketter för ungefär en hundralapp styck, så budgeten är också en faktor i valet av sorter.

Vad händer med blommorna efter söndagen?

– När det inte är corona brukar vi plocka ihop buketter till fikaborden eller låta blommorna stå framme i vapenhuset, berättar Anders Lundmark.

Jungfru Marie bebådelsedag, 21 mars 2021

En vit lilja överlämnas till Maria av ängeln Gabriel när han berättar att hon ska föda Jesus, i alla fall på många gamla målningar. Den vita färgen står för renhet och fest.

Palmsöndagen, 28 mars 2021

Videkvistar kallas ibland "Nordens palmer". I berättelsen på palmsöndagen breder folkmassan ut palmer framför Jesus som kommer ridande in i Jerusalem på en åsna.

Skärtorsdagen, 1 april 2021

En bukett med vita och röda blommor symboliserar brödet och vinet i nattvarden. Den instiftades när Jesus firade sin sista måltid med lärjungarna.

Långfredagen, 2 april 2021

Fem röda rosor påminner om de fem såren som Jesus fick på korset, ett på vardera hand, fot och i sidan. Ibland används även en krans av törnen kring altarets krucifix.

Påskdagen, 4 april 2021

Påskliljorna ställs fram redan på påskaftonsnatten. Flera söndagar framöver påminner de solgula blommorna om uppståndelsen från döden.

blommor på altaret

Askonsdag: violetta nejlikor.

Midfastosöndagen: skära eller guldgula rosor.

Pingstdagen: pingstliljor och tolv röda tulpaner.

Annandag pingst: pingstliljor eller kvistar med äppelblom.

Midsommardagen: ängsblommor.

Tacksägelsedagen: höstblommor och höstlöv.

Se alla söndagens blommor på webbsidan med kyrkoåret.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.