Möte med hiv-positiva barn ledde Ester tillbaka till Tanzania

Nyhet Publicerad Ändrad

Ett hundratal hivpositiva barn som tagit sig lång väg för att få bromsmedicin. Det gjorde intryck på Ester Roos-Engstrand som engagerat sig i Umeå Tumainiförening.

(Ur Spira 2 2021)

I över 40 år har Ålidhems församling haft ett utbyte med Tumaini Parish, Tanzania. De senaste tio åren har samarbetet intensifierats genom att grupper besökt varandra vartannat år. 2017 deltog Ester Roos-Engstrand i resan som församlingsbo från Umeå.

– Jag har alltid varit intresserad av internationella frågor. Det är inte ofta man har chansen att komma ut på landsbygden i Tanzania, berättar hon.

Mufindi-distriktet är hårt drabbat av hiv/aids. Huvudnäringen är teodling med tusentals säsongsarbetare. Många smittas, en del dör och barn blir föräldralösa.

Ett av Esters bestående intryck var mötet med en grupp hiv-positiva barn. En gång i månaden samlar Lugoda hospital och Världshälsoorganisationen dem för att dela ut medicin, bjuda på mat, informera om sjukdomen och låta barnen leka. I samband med besöket föddes idén om ett projekt för att förebygga hiv/aids. Så två år senare åkte Ester tillbaka med Samuel Appiah Kubi för att undersöka intresset hos kommuner, kyrkor med flera.

För att göra samarbetet tydligare och kunna söka finansiering bildades Umeå Tumainiförening 2019 och Ester valdes till ordförande.

– Alla kan stödja föreningen genom att bli medlem för 105 kronor per år, tipsar Ester.

Umeå Tumainiförening

Samarbete med Ålidhems vänförsamlingar i Tanzania.

Stöttar barns skolgång, trädplanteringsprojekt och hiv/aids-prevention.

Läs mer på Svenska kyrkans webbplats.

Föreningen har även en Facebooksida som du kan följa.

I förgrunden en orange-vit skylt med blå text krönt av ett kors framför två stenbyggnader. I bakgrunden delvis skogsbeklädd kulle insvept i soldis.

Umeå tumainiförening

Tumaini betyder hopp. I över 40 år har Ålidhems församling haft en vänförsamling i Tanzania, Tumaini parish. Umeå tumainiförening bildades för att fortsätta arbetet och samla in pengar som kan förändra livet för många.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.