Foto: Malin Grönborg

Marianne: ”Den rostiga ängeln bär på nytt liv”

Nyhet Publicerad

– Jag är ingen samlare, men änglabilder kommer till mig. Om de blir viktiga stannar de kvar, säger Marianne Karlsson, som tror att änglar förmedlar det en människa behöver.

(Ur Spira nr 2 2020)

Den senast införskaffade ängeln står ute i trädgården – en rostig, trumpetblåsande siluett som ser ut att vara havande.

– Jag gillar rost. Och Gud har kommit till mig i en dröm som trumpetaren Louis Armstrong. Jag tänker också att ängeln bär på nytt liv, en ny start, säger Marianne.

Foto: Malin Grönborg

Hon tror att änglar förmedlar från Gud det en människa behöver – tröst till den som är ledsen, hopp till den som är hopplös och stöd till någon som är glad. Den första ängeln i hennes samling är en äldre ängel i papp och porslin, som hennes mamma satte i fönstret varje jul. Nu sitter den på Mariannes egen sänggavel.

– Min uppväxt var svår, men jag minns att jag tyckte den där ängeln var så himla fin. Den var ett ljus i mörkret, och att den finns kvar och är hel säger någonting. Nu vakar den över mig där jag är som mest oskyddad.

Två keruber sitter på dörren in till lägenheten. I en tidigare lägenhet fick den två barn att våga ringa på och ställa en fråga ”för vi ser att det är en snäll dörr”. Ytterligare en ängel, målad av Marianne själv, sitter ovanför ett hembyggt altare.

– Den visar en ängel i rymden, vid ett ljust hål, i stället för ett svart hål, som håller om jordklotet. Jag målade den på en retreat i kyrkan och jag tror att det var något Gud ville förmedla genom mig.

Text: Helena Andersson Holmqvist

Fler artiklar ur Spira

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.