Foto: Andreas Nilsson

Olof Wretling: ”Humor har en unik kraft”

Publicerad

Uppgiften att skriva ett brev till sin döda pappa satte fart på Olof Wretlings sorgearbete. I sina sommar- och vinterprat berättar han hur sorgen gjorde honom till en skrivande människa.

(Ur Spira nr 3 2022)

I sitt sommarprat ”Männen i mitt liv” från Sveriges radio 2011 delar komikern, skådespelaren och författaren Olof Wretling med sig av när hans pappa dör i cancer 1996. Olof är då 19 år. ”Mitt framför mina ögon brakar tallskogen, friska tallar går av på mitten och störtar mot marken i ett djävulskt dån… sorgen åker runt i min kropp, men hittar inte ut.” Han kan inte gråta, i stället byggs en inre oro upp och efter ett par år kommer den första panikångestattacken. Olof söker hjälp hos läkare för sitt rusande hjärta och får en oväntad ordination – att skriva ett brev till sin döda pappa. När Olof senare läser brevet högt kommer tårarna.

– Om man inte sätter rätt etikett på sorgen kommer den upp som något annat. Jag utvecklade en stark oro och ångest, men förstod inte att det hade med sorgen att göra. Det var häftigt – ju mer jag grät, desto bättre mådde jag,
berättar Olof i telefonen på hemväg från en föreläsningsturné. Han är tacksam mot läkare Kerstin som gav honom skrivuppgiften.

– Efter en föreställning fick jag kontakt med henne igen och fick veta att skrivandet är en del av hennes metod. Utan henne hade jag kanske inte kommit åt vare sig sorgen eller skrivandet.

Slutar fusksörja

I dag är Olof Wretling författare och dramatiker och har hållit sammanlagt tio sommar- och vinterprat. I de allra flesta har sorgen fått ta plats, större eller mindre, så även i vinterpratet Kaffet från 2019, som han turnerar med under hösten. Vinterprogrammet 2016 handlade helt och hållet om sorg. Där pratar han om att inte fusksörja och att det finns rätt sätt att sörja på. Om man lever nära sina känslor kan de inte komma oanmälda och överraska en. För honom blev det en pysknapp att skriva om sorgen.

– När du skriver måste du tänka till, sätta ord på det du känner och vara konkret. När tankarna väl hamnat på papper och du läser dem för någon är det som att du blir av med dem. Skrivandet blir en motsats till ältandet.

Sorgen efter pappan beskriver Olof i dag som en kär vän. Den river inte längre och gör ont på samma sätt. Men nya sorger dyker upp i livet, som att han är nybliven diabetespappa, och Olof märker att han fortfarande måste jobba med att ge sorgen plats.

– Jag blir en målinriktad problemlösare på ett sätt som inte riktigt lämnar plats för känslorna. En vän frågade nyligen ”hur mår du?” och jag hade ingen aning. Det är något jag måste se upp med.

I sina sommar- och vinterprat kastar Olof Wretling sig med dödsförakt från humor till sorg, och det är ett medvetet grepp. Han tycker det är fantastiskt när han får en skrattande publik att tystna, drabbade av plötsliga känslor.

– Humorn har en unik kraft. Den är som ett snabbverkande serum som för människor samman och snabbt höjer koncentrationen, som en Dextrosol. Den gör att det sedan är lättare att nå längre in hos de som lyssnar.

gräs med dagg och i bakgrunden bryter solen genom molnen

Samtalsgrupper vid sorg

Att mista en närstående kan väcka starka känslor och många tankar. Det kan vara till hjälp att dela och samtala om dessa känslor med andra i samma situation.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira