Gör din egen budget under kvällskurs

Publicerad Ändrad

Under våren har Jonas Nordin haft kurs för den som vill ta kontroll över sin ekonomi. I höst blir det fler tillfällen.

(Ur Spira nr 2 2022)

Jonas Nordin är regionchef på Företagarna Västerbotten och volontär i Svenska kyrkan.

– Jag både kan och tycker att det är väldigt roligt att hålla koll på ekonomi, säger Jonas Nordin, som kontaktade Diakonicentralen med sin kursidé efter att han läst att många umebor behöver skuldsanering.

Jonas Nordin gillar att ha koll på pengarna.

Under tre kvällar i vår har sex deltagare pratat om sparande och pension, snittinkomsten i Sverige och om olika slags kostnader, som rörlig eller fast, nödvändig eller ”nice”.

Inför andra träffen hade de som ville med sig kontoutdrag eller andra underlag för att göra en egen budget. Utifrån årets tre första månader skrev de ner alla utgifter och inkomster. Resultatet efter två timmar blev en budget för 2022.

– Det är svårast första året, sedan blir det lättare, säger Jonas, som även delade med sig om hur hans familj gör med budget och uppföljning.

– Jag vill uppmuntra fler att prata med andra om sin ekonomi. Man kan prata i procent om man inte vill prata om kronor, säger han.

Om det känns övermäktigt att ta tag i hela sin ekonomi tipsar Jonas om att börja med maten, som många har dålig koll på. Mat är ju en nödvändig kostnad, men ofta också relativt enkelt att påverka.

– En utmaning kan vara att äta så billigt som möjligt under en vecka.

Närbild på en hög med utländska mynt.

Ekonomisk rådgivning

Alla människor kan ha bekymmer med sin ekonomi någon gång i livet. Prata med oss om dina rättigheter och vilka stöd som finns.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira