Dilemmat: ”Varför ska vi egentligen döpa vårt barn?”

Nyhet Publicerad

I vår familj har det varit tradition att barnen döps. Vår yngsta föddes under pandemin, så det blev inte av. Nu velar vi fram och tillbaka.

Frida Klockhoff, Tvåbarnsmor

”Det måste ju var och en själv avgöra, men för mig var det självklart och jätteviktigt att mina barn skulle döpas. Jag ser dopet som både en vacker tradition och något andligt.Dopet är en kärlekshandling till barnet, en välsignelse. Jag vill bära fram mina barn till ett större sammanhang. Det är ett sätt att visa vördnad och tacksamhet. Visst kommer barnen från oss föräldrar,  men vi äger dem inte.

Jag tycker också att det är fint att barnen välkomnas in i Svenska kyrkan i dopet. Sedan får de förstås själva välja om de vill vara kvar.

Själv är jag döpt i Hemavankyrkan som bebis. Under åren när jag reste mycket kors och tvärs över världen förankrade det mig. Jag vet var jag kommer ifrån – i den lilla träkyrkan höll mina föräldrar mig, där fick jag vatten över huvudet. Jag är döpt i samma dopklänning som mina barn, min mamma och min mormor. Det är vackert och starkt.

Om vi fått barn under pandemin hade vi döpt dem, fast i ett mindre sammanhang”

maria lundgren, Präst Mariakyrkan

Varför är en fråga ni behöver svara på själva. Jag tänker att dopet ger en möjlighet att bära fram sitt barn till Gud och be Gud vara med barnet under livet. Att låta det bli del av något större. Det är också bra tillfälle för släkt och vänner att samlas kring och ta emot barnet.

För mig som präst är det oviktigt hur troende föräldrarna är, det enda som kan vara ett hinder är om de inte är överens om att låta döpa sitt barn. Då är det bra att avvakta.

Ett argument som används mot barndop är att barnet inte får bestämma själv. Jag kan förstå det, men samtidigt är det svårt för barnet att senare ta ställning till något det inte har kunskap om eller erfarenhet av. Jag tror att det är att göra barnet en björntjänst.

Om era äldre barn är döpta kan det vara bra att göra samma för alla era barn. Känns det motigt att ordna ett stort dopkalas kan jag tipsa om vårt drop in-dop här i Mariakyrkan den 7 maj. Präst, musiker och fika är redan ordnat och vi är vana vid att döpa barn i alla åldrar.

Drop in-dop

Vi ordnar drop in-dop två gånger per år, i Mariakyrkan 18 maj 2024 och i Tegs kyrka 19 oktober 2024. Dopdagen är ett enkelt alternativ där du, utan en massa praktiska förberedelser, kan låta döpa dig eller ditt barn. Vi ordnar präst, musiker, lokal och fika. Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Allt är gratis.

Planera ett dop

I kyrkan är dopet alltid glädje och fest. Det kan göras enkelt, med få förberedelser eller som en stor fest med hela släkten närvarande.

Läs fler Dilemmat

Dilemmat: ”Hur vet jag att barnen mår bra på sina aktiviteter?”

Publicerad:

Mina barn spelar fotboll och sjunger i barnkör. Men jag blir orolig när jag läser om barn som far illa även i idrotten och kyrkan.

Dilemmat: ”Varför ska vi egentligen döpa vårt barn?”

Publicerad:

Dilemmat: ”Hur kan kristen tro hjälpa mig i svåra tider?”

Publicerad:

Isolering och oro under pandemin har gjort att jag testat olika metoder för att må bra. Finns det något i den kristna traditionen som kan hjälpa?

Dilemmat: ”Hur kan jag klara denna jul?"

Publicerad:

Julen ska vara glädjens högtid, men jag kan inte fira med min familj i år och känner mig ensam och ledsen. Hur hanterar jag det?

Dilemmat: ”Hur kan jag få till djupa samtal i vardagen?"

Publicerad:

Jag saknar de djupa samtalen från min konfatid. Det är så svårt att komma in på det som är riktigt viktigt.

Läs fler artiklar

Prenumerera via RSS

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Julkrubba med stickade figurer

Advent och jul

En natt för 2000 år sedan hände något fantastiskt. Jesus föddes i ett stall i Bethlehem. Bibeln berättar att det är Gud som föddes som människa, eftersom Gud ville komma närmare mänskligheten

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

”Jag har stort behov av att få leka”

Sydde egen urna av sparade tyger

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.