Nyhet / Publicerad 27 maj 2021 / Ändrad 11 april 2022

Birgitta Bernspång är ny ordförande i kyrkorådet

Kyrkofullmäktige valde Birgitta Bernspång till ordförande i kyrkorådet efter Leif Hognert. Dessutom valdes nya ledamöter till tre församlingsråd.

Sedan Leif Hognert (posk) avled i december har vice ordförande Levi Bergström (s) lett kyrkorådet sammanträden. Vid kyrkofullmäktige den 25 maj valdes Birgitta Bernspång (posk) till ny ordförande.

Birgitta, född 1951, är utbildad arbetsterapeut och professor emerita vid Umeå universitet. Hon har varit förtroendevald i Svenska kyrkan i Umeå sedan valet 2017.

– Sedan Leif Hognerts bortgång, är vi flera som ställt om för att fylla det tomrum som uppstått.  Vi är alla inställda på att fullfölja de verksamhetsbeslut som tagits för innevarande mandatperiod, säger hon.

Nya ledamöter

Kyrkofullmäktige valde nya ledamöter och ersättare till kyrkorådet, valnämnden och tre församlingsråd.

Kyrkorådet

Birgitta Bernspång (posk), ordförande efter Leif Hognert.

Stefan Eriksson (posk), ledamot efter Leif Hognert.

Thommy Bäckström (posk), ersättare efter Stefan Eriksson.

Valnämnden

Levi Bergström (s), ordförande efter Leif Hognert.

Birgitta Bernspång (posk), vice ordförande efter Levi Bergström.

Bengt Bergius (posk), ersättare efter Birgitta Bernspång.

​Umeå lands församlingsråd

Lars-Gunnar Frisk (posk), ledamot och ordförande efter Stig Johansson, som har avsagt sig uppdraget.

Umeå stads församlingsråd

Anna Bengtsson (s), ledamot efter Lovisa Carneland, som avsagt sig uppdraget.

Elias Davidsson (s), ersättare efter Anna Bengtsson.

Tavelsjö församlingsråd

Gunnar Westberg (c), ersättare efter Vera Eriksson, som avlidit.

Förtroendevalda

Kyrkan styrs av förtroendevalda som väljs i kyrkoval vart fjärde år. Här finns kontaktuppgifter till förtroendevalda i församlingarna, kyrkofullmäktige och kyrkorådet.

Kyrkoval

Vart fjärde år är det kyrkoval. Nästa kyrkoval är 8-21 september 2025.

Fler artiklar och nyheter

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.