”Ohört” – musik från 2000-talet

Onsdag 1 juni kl 19.00, Backens kyrka. Två nyskrivna verk av Jan Sandström och Anders Paulsson. Och improvisation av kyrkans musiker.

Introduktion kl 18.00 – möte artister och publik i körsalen Backens kyrka. (Därför ska du gå på introduktionen.)

Jan Sandström (f. 1954) Cantilena för klarinett och orgel
”Comfort for an earth savior”
Kjell Fagéus, klarinett, Lisa Oscarsson, orgel
Uruppförande.

Paula af Malmborg Ward (f 1962) Solitary poem ”Growing, coming, filling up”. Uruppförande
Anders Paulsson, sopransaxofon

Improvisationer utifrån Susanne Dahls texter ”Och plötsligt ska vi minnas”
Orgel, cembalo, piano: Lisa Oscarsson, Anders Winterstam, Jonas Östlund

Anders Paulsson (f 1961)  ”Chaconne variations inspired” by Johann Sebastian Bach. Uruppförande

Kjell Fagéus, klarinett, Anders Winterstam, orgel, Susanne Dahl, recitation

En timmas program utan paus. Fritt inträde.

Båda tonsättarna Jan Sandström och Anders Paulsson kommer närvara vid konserten.

Kompositörer

Jan Sandström (f. 1954) har komponerat musik för många olika ensembler, men är nog mest känd för sin körmusik, operor och instrumentalkonserter.
Trombonekonsert No1, den s.k. Motorcykelkonserten, har sedan premiären1989 framförts vid mer än 700 tillfällen världen runt och sägs vara Sveriges mest spelade verk utomlands. Internationellt känd och mycket sjungen över hela världen är också körstycket Det är en ros utsprungen. 2017 fick Sandström en Guldbagge för årets bästa filmmusik till filmen Sophelikoptern och 2018 utnämndes han till hedersdoktor vid Umeå universitet.

Anders Paulsson (f. 1961) har gjort världskarriär med sin sopransaxofon och är sannolikt den förste musikern med en solistkarriär på detta i klassiska sammanhang sällsynta instrument. Läs mer om ”Growing, coming, filling up” på hans LinkedIn.

Sedan debuten i Carnegie Hall 1992 har Anders Paulsson spelat in 28 CD skivor och framträtt som solist i 28 länder och uruppfört verk av 60 tonsättare.

Som kompositör har han belönats med Guldklappan och hans musik finns utgiven på Gehrmans Musikförlag. Han har tilldelats den Kungliga guldmedaljen Litteris et Artibus för sina framstående konstnärliga insatser som sopransaxofonist. www.anderspaulsson.com

Paula af Malmborg Ward (f 1962) är tonsättare och musiker med förkärlek för musikdramatik. Hennes produktion spänner över ett brett musikaliskt fält, från opera till musik för TV:s julkalender.

Paula har bland annat samarbetat med ensembler som Trio Poseidon, Stockholms Saxofonkvartett, Erik Westbergs vokalensemble, The Miller-Porfiris Duo och med dirigenter som Gustavo Dudamel, Neeme Järvi och Kent Nagano.

Under 2022 ger Paula delar av sin låtskatt från 1980-talet: Pållans låtar – till slut från början. Hösten 2023 har hon två urpremiärer: Mytomania på Göteborgsoperan (libretto av Kerstin Perski) samt vokalsymfonin Spår vägar för Göteborgs Symfoniker (eget libretto). www.upward.se

Medverkande

Kjell Fagéus, klarinett – solist och kammarmusiker. Fagéus arbetar med några av Sveriges främsta musiker i kammarkonserter och inspelningar nationellt och internationellt. Han framträder som solist med olika symfoni och kammarorkestrar. Fagéus spelar in radio, TV-program och har ett 20-tal CD-inspelningar som rönt stor uppskattning internationellt. Fagéus har tidigare varit anställd som soloklarinettist i Kungl. Hovkapellet, Operan under många år och som konsertmästare i Stockholms Blåsarsymfoniker. Han har initierat och genomfört ett stort antal musikfestivaler som konstnärlig ledare och producent.  Kjell kan år 2022 fira 50 år som professionell klarinettist.

Anders Winterstam är organist i Tavelsjö församling och Umeå stadsförsamling. Han har studerat kyrkomusik vid Musikhögskolan i Piteå, jazz på Mellansels folkhögkola och orgel i Antwerpen, Belgien. Extra svag för improvisation och musik från 1900-talets första hälft.

Lisa Oscarsson är organist i Umeå stadsförsamling sedan 2009. Hon är utbildad kyrkomusiker vid musikhögskolan i Malmö samt Kungliga musikhögskolan  i Stockholm. Hon har gått konsertorganistutbildningen och masterprogrammet vid musikhögskolan i Piteå. Lisa Oscarsson har fått flera stipendier från Konstnärsnämnden och turnerar i Norge, Sverige och Tyskland. 2017 släppte hon skivan Goldberg 1.5 med My Eklund, blockflöjter.

Jonas Östlund är organist och körledare i Umeå stadsförsamling. Han är bördig från Östergötlands prunkande slätter, uppvuxen i Värmlands djupa skogar, utbildad i det karga Norrbotten. Fäbless för det vokala, gärna polyfont.

Susanne Dahl är universitetspräst i Umeå, skribent, poet och återkommande röst i P1:s morgonandakt och helgmålsbön. Hennes dikter finns utgivna i boken ”Vem såg mig då”, Argument förlag.