Foto: Lina Eriksson

Birgitta Lundmark berättar barndomsminnen från Backens prästgård

Veduppvärmning, helgat vatten och trädgårdsarbete minns Birgitta Lundmark från sin uppväxt i Backens prästgård.

Hon är dotter till kyrkoherde Theodor Lundh och bodde i prästgården under 1930- och 40-talen.

”Min far var kyrkoherde Theodor Lundh och min mor sjuksköterskan Agda Eriksson. 1935 tillträdde han tjänsten som kyrkoherde i Umeå landsförsamling. Det var stort för mor att komma till en prästgård. Standarden var god med vattenburna element men de skulle värmas upp med ved. Vid sängen hade far sina stora vadmalsskor ifall han skulle behöva gå upp på natten och elda.

En fjärdedel av husets nedervåning var pastorsexpedition med egen ingång vid vänstra hörnet. Tjänsterummet användes även till vigslar och barndop. Ibland smet vi barn in och var med på dopet eller vigseln. Dopvattnet var viktigt för mor. Helgat vatten fick inte kastas i slasken men gick bra att vattna krukväxterna med.

Det kom många resande som övernattade i prästgården. Det var extra roligt när det kom missionärer. Vi fick inte gå in och störa dem i deras rum men det gjorde vi ändå. De hade så mycket fina saker.
På trettondedagen var det alltid kyrkkaffe hemma hos oss. Då vändes hela huset upp och ner, bord och stolar skulle upp i salongen. Mor bakade allt själv.

På framsidan av prästgården, till vänster om björkallén, låg trädgårdslanden som mor tyckte mycket om att arbeta med. Där odlade hon morötter och ärter. Det fanns många bärbuskar och även en vattenkälla. Om vattenledningarna frös om vintern tog vi vatten från källan. Vi barn fick hjälpa till med att kratta gården och att vattna. ”
I slänten mot kyrkan intill jordkällaren står en ek som Theodor Lundh planterade på 40-talet. En gång när han besökte landshövdingens residens tog han med sig ett ekollon hem och planterade det i en kruka som placerades i glasverandan. Plantan växte, planterades ut och är i dag ett stort träd.

Birgitta Lundberg f. Lundh (1934-), lärare och diakon, växte upp i Backens prästgård 1934-1952

Källa:
Intervju med Birgitta Lundmark 2017-01-30