Foto: Ann-Louise Wingborn

Dalums kyrka

Den romanska 1100-talskyrkan i Dalum är unik med sin dekorerade korabsid, prydd av en rundbågsfris. Kanske inspirerades man av Lunds domkyrka.

Kyrkan har behållit mycket av den medeltida karaktären och har kvar de ursprungliga murarna, långhus och smalare kor. Det  kraftiga tornet byggdes under 1500-talet eller möjligen 1600-talet, efter att det tidigare tornet raserades i samband med danska härjningar på 1520-talet, då den danska armén dödligt hade sårat riksföreståndare Sten Sture d.y. på Åsundens is och därefter drog vidare upp genom Sverige.

Inne i kyrkan finns flera intressanta inventarier, värda att nämna. Från 1600-talet kommer altaruppsatsen och predikstolen. Mycket speciell är också den sandstensomfattning som dörren in till sakristian sitter fast i. Kryssvalvet är målat av Anders Gustaf Ljungström under 1800-talet.

Den fristående röda klockstapeln uppfördes på 1600-talet och på kyrkogården finns också två runstenar och en liljesten.

Under 1800-talet diskuterades ett nytt kyrkobygge, men tack vare att frågan drog ut på tiden blev det inget av det. Därmed fick Dalumsborna behålla sin vackra medeltida klenod!

Under 2012 har hela kyrkan tvättas invändigt, altaret och altarringen har tagit bort och ersatts med mobilt altare och altarring. Bänkrader under orgelläktaren har tagit bort och ersatts med ett "kyrktorg" för servering av kyrkkaffe.

Dalum 101, 523 75 Dalum