Foto: Kent Hefvelin

Gravvårdssäkring på våra kyrkogårdar

Viktig information till dig som har en gravrätt i Nykvarn.

Vart femte år genomför vi en kontroll av gravstenar på våra kyrkogårdar - en så kallad gravvårdssäkring. Det innebär att vi anlitar ett företag som uppfyller Centrala Gravvårdskommitténs (GKC) krav för provtryckning. Den senaste kontrollen gjordes år 2018 och utfördes av Yster Construction AB. De gravrättsinnehavare som berördes har meddelats via brev. För de som förankrade sina gravar själva genomförs under hösten 2019 ytterligare en kontroll av säkerheten och meddelas via brev om några problem uppstår.

Bakgrund
Bakgrunden till gravstenskontrollen är att flera olyckor har skett på grund av vältande gravstenar. Testerna har utförts i enlighet med CGK:s (Centrala gravvårdskommittén) riktlinjer på alla gravstenar som är högre än 30 cm.

För att en gravsten ska anses som säker ska den uppfylla följande:

1. Gravstenen får inte luta för mycket.
  2. Det ska finnas minst två "dubbar" med en viss tjocklek.
    (beroende på stenens storlek)
  3. Gravstenen ska tåla ett tryck av 35 kg.

Har du några frågor? Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Direkt: 08-554 909 40

E-post: turinge-taxinge.kgf@svenskakyrkan.se

Vi hoppas att ni har förståelse för detta säkerhetsarbete och ber om ursäkt om det på något sätt orsakat bekymmer för er.

Kyrkogårdsförvaltningen expedition

TURINGE-TAXINGE FÖRSAMLING

Kyrkogård

Mer om Kyrkogårdsförvaltningen expedition

Öppettider mån 9-12 tis 12-15 ons-fred 9-12. Helgfria vardagar.