Uppladdat vid Vargöns kyrka

Nu kan besökare ladda bilen med el från ovan.

Vid Vänerns sydspets, alldeles i utkanten av Vänersborg, ligger Vargöns kyrka. Sen solcellerna kom på plats 2015 har de gått för fullt och ger 35 000 kW per år. De har gett så god hjälp till elbehovet sen dess att den senaste satsningen nu är en laddstolpe i samarbete med Trollhättans energi för att besökarna ska kunna ladda sina elbilar.

– Det är helt klart del i ett större miljötänk, säger Ulf Eklund som är kyrkogårds- och fastighetschef i pastoratet. Förmodligen är laddstolpen som aktiveras via en app den enda i området. Och vi siktar på att sätta upp fler vid kyrkor och kyrkogårdar.

Idén föddes redan under den snörika vintern 2010-2011 då snön rasade ner mot taksargen som gav vika vilket medförde en renovering av kyrktaket. I samband med renoveringen kom byggmästaren kom på idén att täcka taket med perfekt vinkel mot söder med 250 kvadratmeter solceller.

Församlingsmedlemmarna var redan från början nyfikna och tyckte det var spännande. Inom kyrkan fanns till en början ett fåtal skeptiker, som framför allt var oroliga för ekonomin. Men den beräknade återbetalningstiden på tio år räckte för att övertyga de inblandade

– Det är roligt att få vara med i utvecklingen av miljöfrågor, säger Ulf Eklund. Vi har också kommit i gång med att miljöcertifiera pastoratet, där en av utmaningarna är att få att kyrkogårdsbesökare att källsortera.

Varmt välkommen till Vargöns kyrka!

Vill du veta mer om laddstolpen?  Ring gärna Ulf Eklund, tfn: 070-207 49 99

Om Svenska kyrkan och förnybar energi

Som helhet bidrog Svenska kyrkan under 2018 till produktion av förnybar energi genom egenproduktion av solenergi och direktinvesteringar i vind- och vattenkraft varav egenproduktionen uppgick till över 11 GWh. Utöver detta hyrde stiften ut mark till vind- och vattenkraftsproduktion samma år, vilket genererade 823 GWh förnybar energi.