Foto: Isabell Schröder

Vagnhärads kyrkogård

Östra Kyrkvägen 14

Vagnhärads kyrkogård ligger uppe på en höjd i anslutning till Vagnhärads kyrka. Då kyrkogården har byggts ut ett antal gånger finns det stora nivåskillnader mellan de olika kvarteren. Höjdskillnaderna utjämnas med hjälp av trappor och skapar olika rum på kyrkogården. Vagnhärads kyrkogård har därför en intressant och egen karaktär som speglar olika tider och kyrkogårdsideal. Nedan kan du läsa mer om kyrkogårdens historia och tillgängligheten på kyrkogården.

Tillgänglighet
Vagnhärads kyrkogård har en asfalterad parkering i anslutning till kyrkingången och den äldsta kyrkogårdsdelen. På grund av kyrkogårdens nivåskillnader kan det vara svårt att ta sig mellan de olika delarna av kyrkogården. Besökare som har svårt att gå i trappor hänvisas då till någon av de tre asfalterade ingågarna till kyrkogården. Från grinden fram till Vagnhärads kyrkas entré finns en asfalterad gång. I övrigt är  gångarna på den äldsta delen, närmast kyrkan, grusade vilket kan göra den svårtillgänglig. De nyare delarna har asfalterade gångar och gräsmatta.

Historia
Vagnhärads kyrkogård har byggts ut etappvis under årens lopp och visar hur Vagnhärad som tätort expanderade under förra seklet. Den första utbyggnaden av kyrkogården gjordes i öster. Den östra kyrkogårdsdelen utmärks genom sin klippta  häck, istället för kallmurad stenmur som den äldsta delen omges av. Nästa utvidgning av kyrkogården skedde 1948 då ett gravkapell uppfördes ritad av arkitekten Karl Martin Westerberg. Gravkapellet står kvar men används inte idag. Den sista utvidgningen skedde 1984 då en minneslund anlades i sydväst.

Gravvårdarna på Vagnhärads kyrkogård är placerade i rader som löper i nord-sydlig riktning. Vissa av de äldre gravarna har bevarade järnstaket och kantkedjor. En av de äldre gravarna är den Hägerflychtska graven som finns söder om koret på den äldsta delen av kyrkogården. Den har tre resta stenar resta 1805, 1830 och 1870 och omges av ett smidesräcke. Vid graven finns ett dött askträd.  Det är avsiktligt sparat eftersom det ser mycket speciellt ut.

Träd och häckar
Förutom den döda asken som finns vid den Högerflychtska graven har Vagnhärads kyrkogård flera träd och häckar som utmärker kyrkogårdsmiljön. På den äldsta delen finns lönnar som starkt bidrar till upplevelsen av en gammal kyrkogård. Häckarna och den formklippta buxbomen är rester av ett äldre kyrkogårdsideal och är av stort värde.

Referenser

Riksantikvarieämbetet: Bebyggelseregistret
Eriksson, Lotta, Strängnäs stift (2002-06-04)
Josephson, Magnus, Sörmlands museum (2002-06-04)
Schwanborg, Ingrid, Riksantikvarieämbetet (2002-06-04)
Forssblad, Dag,Taawo, Kjell, Rydergård, Evy och Wockatz, Eva, Sörmlands museum (2008-09-03)

Schnell, Ivar [red.] (1974). Sörmländska kyrkor 5.