Foto: Amer Kapetanovic

Patos - Sommarens extrapersonal säkrar återväxten

Utan engagerade säsongsanställda skulle skötseln av Trollhättans två begravningsplatser inte fungera när den fast anställda personalen har sommarsemester.

Säsongsanställningarna är, tillsammans med praktik, samtidigt ett sätt att rekrytera inför framtiden.

– Det här är ett jobb som hela tiden utvecklas. Det har ändrats mycket sedan jag började för drygt 30 år sedan, säger biträdande kyrkogårdschefen Pia Dosé.

HON KONSTATERAR SAMTIDIGT att arbetsuppgifterna i sig kanske inte ändrats så mycket, utan mer tempot, mångsidigheten och den tekniska utrustningen.
– Det, i takt med att inte minst säkerhetskraven skärpts, gör att det successivt ställs allt högre krav både på personalen som på mig i min roll som arbetsgivare, säger Pia.
Nu under sommarmånaderna är det förstås mycket fokus på gräsklippning och rabatter. Innan midsommar ska exempelvis alla vårblommor ha ersatts av sommarblommor på alla gravar med skötselavtal. För att hinna med allt krävs noggrann planering och en genomtänkt fördelning av arbetsuppgifterna. Särskilt sommartid när mycket året-runt-personal är ledig.
– Vi vet att vi på sikt har behov av ytterligare en begravningsplats och ett nytt krematorium, så även om vi hela tiden effektiviserar arbetsuppgifterna och har ambitionen att alla ska kunna utföra många olika arbetsmoment för att vara flexibla, så kommer det sannolikt att behövas fler händer de kommande åren, konstaterar Pia Dosé.

FÖRUTOM SÄSONGSANSTÄLLNINGARNA UNDER sommarhalvåret så är praktikplatser
också en viktig väg till framtidens rekryteringar. Under våren har bland annat fyra praktikanter funnit på plats på Håjums och Götalundens begravningsplatser från den gymnasiala yrkesutbildningen Grundutbildning Trädgård, som Kunskapsförbundet erbjuder som vuxenutbildning vid Nuntorp Gård söder om Brålanda.
– Vi startade den här ettåriga utbildningen förra året och har, precis som ifjol, 16 elever. Det är en mix både åldersmässigt och sett till bakgrund, men lite fler kvinnor än män. En del som har sadlat om har haft en dröm länge om att få jobba med trädgård och odling, berättar David Marnelius Ekelund, som håller i utbildningen. Han är själv utbildad trädgårdsmästare med rötterna i Göteborg, där han bland annat jobbat på Trädgårdsföreningen och Gunnebo slott. Nu har han flyttat till Dalsland och trivs med att kanske utbilda framtidens odlare.
– Mark- och kyrkogårdsförvaltningar är stora arbetsgivare i den här branschen, men också
trädgårdscenter, odlingar och anläggningsföretag. Intresset ökar också bland privatpersoner att faktiskt anlita utbildade personer för att få hjälp med den egna trädgården, påpekar Fredrik.

TACK VARE PRAKTIKEN på Håjums och Götalundens begravningsplatser får flera av hans elever möjligheten att testa sina nyvunna kunskaper i bland annat botanik och marklära. Helena Almén, 33, från Trollhättan och Naomi Mohamed, 21, från Vänersborg är två av vårens fyra praktikanter från Nuntorp. Genom de rutinerade kyrkogårdarbetarna Claes Höglund och Eirrun Åkesdotter Wennberg har duon fått en bra inblick i en kyrkogårdarbetares vardag på Götalunden.
– Det är väldigt roligt att ha praktikanter och få dela med sig. Särskilt när de studerar
odling som Helena och Naomi gör, säger Eirrun. Hon utbildade sig på just Nuntorp för drygt 20 år sedan.
– Då hade jag jobbat många år inom industrin och på bageri, men kände att nu ville jag göra något jag längtat efter och verkligen ville göra. Jag har alltid haft ett odlingsintresse och lagt mycket tid på min trädgård hemma, berättar Eirrun.

KOLLEGAN CLAES INSÅG att han ville jobba utomhus när han gjorde lumpen.
– Jag gick ekonomisk linje på gymnasiet, men efter lumpen gick jag skogsutbildningen
i Dals Ed och efter flera års arbete inom skogsbranschen började jag här 2002. Nu är det
snart pensionsdags, så det är bra att det finns yngre som tar över, säger han och skrattar.
Helena Almén och Naomi Mohamed har, precis som sina två handledare ett grundläggande
natur- och odlingsintresse. Helena har tidigare jobbat många år inom handeln, men
efter en längre och tuff period då hennes dotter varit svårt sjuk kände hon att hon måste
göra en förändring.
– Nu är hon frisk, men när jag gick tillbaka till jobbet insåg jag att det var dags för mig att
göra något annat. Jag har insett vilken läkande kraft naturen har haft på mig under den här
jobbiga perioden och nu tog jag steget och sökte utbildningen, berättar Helena.
Hon drömmer om att en dag starta något eget med fokus på grön rehab.
– Min sambo har provat det och det känns meningsfullt om jag med mina erfarenheter och min nya kunskap kan hjälpa andra på samma sätt, säger hon.

STUDIEKAMRATEN NAOMI HAR ännu inte riktigt bestämt vart odlingskunskaperna ska ta
henne.
– Hemma i Somalia hade mormor djur och vi bodde ett tag på landet där vi odlade. I Somalia är det väldigt sandig jord, så det är helt andra markförutsättningar än här i Sverige, berättar Naomi.
Hon kom till Sverige för snart sex år sedan och hon trivs jättebra med sin påbörjade yrkesutbildning.
– Vi varvar teori och praktik och är på Nuntorp tre dagar i veckan. Två dagar har vi teori och läser hemma, berättar hon.

NÄR VI TRÄFFAS dagarna före påsk är det intensivt arbete med att byta jord i gravrabatterna och planera vårblommorna. Solen skiner, men veckan innan var det regn, snö och blåst.
– Du är rätt trött efter en hel dag utomhus, säger Helena.
Claes Höglund hoppas att Naomi och Helena hittar jobb inom trädgård och odling efter
studierna. Och att jobba på begravningsplats är omväxlande, roligt och viktigt yrke på många sätt, påpekar han.
– Förutom all skötsel så möter du många människor och du kan också vara ett viktigt sällskap för besökare som kanske blivit ensamma och vill ha någon att prata med, konstaterar Claes.