När löven faller - allhelgonahelgen

Under Allhelgonahelgen i början av november spred sig återigen ljuset över begravningsplatserna i Trollhättan. Det är helgen då vi skänker en extra tanke till nära och kära som inte längre finns hos oss.

– Även för oss som jobbar på begravningsplatserna betyder den här helgen extra mycket, säger kyrkogårdsarbetaren Lena Jacobsson.
Ett besök på Håjums eller Götalundens begravningsplats när mörkret fallit under Allhelgona är en både mäktig och vacker upplevelse. Det brinner ljuslyktor på merparten av de omkring 11 000 gravarna och på Håjum, som sträcker sig mellan kullar och vattendrag, bildas ett stämningsfullt landskap.
– På Håjum öppnar vi dessutom alla våra tre kapell, även det gamla Meta-kapellet, och bjuder på fika. Det är alltid väldigt uppskattat, berättar Lena Jacobsson.
Hon har jobbat som kyrkogårdsarbetare i Trollhättans pastorat i över 30 år och njuter av de olika årstidernas skiftningar och högtider. Förberedelserna inför Alla helgons dag, som formellt firas den första lördagen i november, börjar flera veckor innan. Först läggs granris på alla gravplatser som har det i sina skötselavtal. Sedan placeras även kransar ut och grusgravarna randas.

Allhelgonahelgen präglas i vår tid av två kyrkliga helgdagar: Alla helgons dag och Alla själars dag. Alla helgons dag är en rörlig helgdag som firas den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november. I år inföll Alla helgons dag lördag
4 november. Alla själars dag firas dagen efter, på söndagen, då vi minns och hedrar våra närstående som gått bort. Allhelgonadagen infaller alltid 1 november, men är inte längre en helgdag.

Patos julnumret 2017