Foto: Sven Erik Falk

Gudstjänst

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En kristen gudstjänst kan gå till på många olika sätt men nästan alltid förekommer lovsång till Gud, textläsning ur bibeln och bön.

Här nedan kan du läsa om tema för kommande söndag eller helg.

Trollhättans kyrka kl 11.00 högmässa varje söndag. Olika körer och gudstjänstgrupper av ideella medarbetare medverkar varje söndag.

Lextorpskyrkan kl 11.00 gudstjänst/mässa på svenska, kl 14.00 gudstjänst/mässa på finska.

Götalundens kyrka kl 11.00 gudstjänst, varannan söndag firas högmässa. Då medverkar olika gudstjänstgrupper av ideella medarbetare.

Skogshöjdens kyrka kl 10.00 eller 18.00 se kalendern.

Musikgudstjänster sker med jämna mellanrum oftast kl 18.00 i de olika kyrkorna. Information om gudstjänster hittar du i kalendern högerspalten och i ttela på fredagarna.

En gudstjänst är alltid öppen för alla.
Från första stund samlades de kristna till gudstjänst. Från början var de ju inte så många. På en del platser var de förföljda för sin tros skull. Det fanns ett behov att träffas och lyssna till berättelserna om Jesus, höra tolkningar av vad Jesu liv och död och uppståndelse. Formen för gudstjänsten ärvde man i viss mån från sin gamla judiska tro. Inslaget av textläsning kände man igen från synagogan.
Måltiden viktig
Redan tidigt i den kristna historien blev måltiden ett viktigt inslag i gemenskapen. Det var en kärleksmåltid då man delade med sig av maten. Måltiden utvecklades snart till en handling då man mindes lärjungarnas sista måltid tillsammans med Jesus. Man försökte tolka betydelsen av att Jesus hade dött och uppstått. Den måltiden, nattvarden, firas fortfarande i alla kristna kyrkor mer eller mindre ofta.

Kristen gudstjänst

Illustration av blommor i olika färger.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Påsken är en tid för hopp och nytt liv. Var med och be på bönewebben – och låt hoppet växa.