Om församlingarna

Vi finns i det sydvästra hörnet av det ljusaste Småland och Växjö stift. I våra församlingar vill vi forma en varm och familjär gemenskap, där människor kan känna sig välkomna och finna trygghet, glädje och stillhet. Gudstjänsterna är centrum i församlingslivet, där vi får möta vi Gud – himmelens och jordens Skapare - och hans Son Jesus Kristus i ordet (Bibeln) och sakramenten (dopet och nattvarden)! Vi önskar att våra gudstjänster ska vara en möjlighet till gemenskap, eftertanke och glädje – men även en hjälp att bearbeta bekymmer och sorg. I allt det vi gör vill vi visa att Jesus Kristus är svaret på människans djupaste behov och längtan!

Traryd-Hinneryds pastorat består av Traryds och Hinneryds församlingar och ligger i den norra delen av Markaryds kommun som i sin tur ligger i det sydvästra hörnet av Småland och Växjö stift. Pastoratet befinner sig i ett gränsland mellan tre stift (Växjö, Lund och Göteborg), och mellan tre län/landskap (Kronoberg/Småland, Skåne och Halland).

I Traryds församling finns, förutom Traryds tätort även Strömsnäsbruk som växte fram kring pappersbruket när Traryd industrialiserades kring år 1900. Industrierna i Traryd och Strömsnäsbruk hade sin storhetstid från 1950-talet och framåt. Men efter brukets, och andra industriers nedläggningar, har befolkningstrenden varit stadigt minskande. Befolkningsmängden i Traryds församling har ökat under de senaste åren, framför allt pga inflyttningar i efterdyningarna av flyktingvågen 2015.  Ca 50% är medlemmar i Svenska kyrkan.

Traryds nuvarande kyrka invigdes i mitten av 1860-talet, men det har funnits en kyrka på platsen sedan 1000-talet. I Strömsnäsbruk byggdes ett församlingshem enligt småkyrkoprincipen i mitten av 1950-talet, det invigdes som kyrka 1980 och fick sedermera namnet S:t Andreas kyrka.

I Hinneryds församling finns även Vivljunga tätort. Hinneryd bygger på det gamla bondesamhället, där befolkningen har minskat betydligt under många år. När Hinneryds kyrka byggdes på 1880-talet bodde ca 3 000 invånare i församlingen, och numera är befolkningen ca 500 personer, varav ca 75% är tillhöriga Svenska kyrkan. Det har även i Hinneryd funnits en kyrka sedan 1000-talet.

Traryd, Hinneryd och Strömsnäsbruk erbjuder arbetstillfällen inom både privat och offentlig sektor. Markaryds kommunen är en stor arbetsgivare. Markaryds läge med närhet i hörnet av tre regioner och med E4:an som passerar genom kommunen påverkar arbetspendlandet till och från pastoratet.

I Traryd finns skola för årskurs 0-6, i Strömsnäsbruk finns skola för årskurs 0-9. Ungdomarna som går på gymnasiet gör det i Markaryd, Ljungby eller Halmstad. Kulturskolan i Markaryd erbjuder instrumentalundervisning, liksom musik-, dans- och teaterensembler för ungdomar. Föreningslivet domineras av olika idrottsföreningar, pensionärsföreningar, hembygdsföreningar och Järnvägsföreningen. I pastoratet finns även två andra kristna samfund; Lagadalskyrkan i Strömsnäsbruk (Pingst) och Gränsbygdens frikyrkoförsamling i Vivljunga (EFK), som vi har ett fint samarbete med.