Vi erbjuder guidningar i våra kyrkor

Är ni en organisation, skolklass eller ett gäng som skulle vilja ha en guidning av kyrkan. Hör av er till oss för info och bokning.

Är ni en grupp, skolklass, organisation eller några vänner som vill boka en guidning?Vi tar er gärna med på en rundvandring och berättar gärna om våra kyrkor.

Läs mer om våra kyrkor på www.svenskayrkan.se/tranas

Vill du boka en guidning?

Ring pastorsexpeditionen för en bokningsförfrågan, 0140-674 00.

Vi hittar ofta ett bra koncept som passar er grupp tidsmässigt och innehållsmässigt, i samråd med guider.

Tranås kyrka

Kyrkan invigdes den 30 november år 1930. Kyrkan har utformats med den fornkristna basilikan som förebild, har ett högt mittskepp och två lägre sidoskepp. Koret domineras av en altartavla, som i tre fält framställer Jesu samtal med Nikodemos, Jesu korsfästelse och Jesu himmelsfärd. Predikstolen, som nås genom en trappa direkt från sakristian, är prydd med bilder av fyra apostlar: Petrus med nyckeln, Jacob med pilgrimsstav och mussla, Johannes med kalk och Paulus med svärd. Dopfunten är av trä och försedd med baldakin. Dopskålen är av tenn. Kyrkans första orgel var ett instrument om 28 stämmor, byggd av orgelfirman Åkerman & Lund. Orgeln byggdes om och utvidgades år 1974 av Walter Thurs Orgelbyggeri. Den nuvarande orgeln har idag totalt 41 stämmor, fördelade på huvudverk, ställverk, bröstverk och pedal.

Tider:  Vi tar emot grupper vardagar dagtid/kväll vid förfrågan. Helger oftast i samband med gudstjänst.

Guider/guidningar:
Lasse Andersson, fd vaktmästare som har vuxit upp och arbetat i kyrkan i så gott som hela livet. Han har haft många guidningar genom åren. Guidar både vuxna och barn.

Fredrik Hesselblom, pedagog guidar barn och vuxengrupper.

Övrigt:
Guidningen är kostnadsfri men om man vill kan man ge en slant i en bössa till välgörande ändamål.
Det finns vykort och kyrkobeskrivningar till försäljning i kyrkan.
Ramp för rullstolar finns vid kyrkans huvudingång. I kyrkans högtalare finns hörslinga.

Säby kyrka

Kyrkan är en vacker medeltidskyrka belägen vid Säbysjön, 6 km söder om Tranås. Kyrkans ursprung daterar sig från 1100-talet och sedan dess har kyrkan byggts om och restaurerats. Kyrkans inventarier har mycket hög kvalitet, tack vare många och rikliga donationer. Bland de bevarade altarprydnaderna räknas det förnämliga altarskåpet med en pietábild till kyrkans finaste sevärdighet. Predikstolens 14 skulpturer från 1600-talet hör till de mest intressanta arbetena i vårt land från den tiden.

Tider: Vi tar emot grupper vardagar dagtid/kväll vid förfrågan. Helger oftast i samband med gudstjänst.

Guider och guidningar:
Leif Andersson, historieintresserad församlingsbo. Sätter gärna Säby kyrka i ett större religiöst och historisk sammanhang med likheter och olikheter med traktens andra kyrkor. Har guidat i ca 15 år. Guidar både barn och vuxna, även på engelska.

Fredrik Hesselblom, pedagog har guidat flera skolklasser men guidar vuxna också.

Alexander Schill, vaktmästare med stort intresse för kyrkobyggnaden. Guidar både barn och vuxna.

Adelöv kyrka

Äldsta kända kyrka i Adelöv, möjligen från 1200, torde stått på samma plats som nuvarande. Den gamla kyrkan som revs var byggd 1427 , och det är från som de gamla inventarierna kommer från.

Adelöv tillhörde vid denna tid Grevskapet Visingsborg som Perh Brahe erhöll från konungen.

Det finns flera inventarier som greven skänkte till kyrka. Många gårdar i socken ingick i hans bildande av skolgodsfond vars avkastning gick till undervisning. Även lustslottet Brahälla uppförde han.

Den nuvarande kyrkan byggdes 1833 och är uppförd som en nyklassisk enkel hallkyrka med tunnvalv. Under vårt århundrade har kyrkan i Adelöv genomgått flera omfattande restaureringar. År 1834 såldes Adelövs gamla kyrka på auktion, men de flesta inventarier av konstnärligt värde undantogs. Dessa pryder nu den nya kyrkan.

Guider och guidningar:
Stefan Gustafson, kyrkvärd bor mitt i bygden och är engagerad och intresserad av kyrkan. Stefan har guidat olika grupper vid flera tillfällen, både vuxna och barn.

Linderås kyrka

Om äldsta kyrkan i Linderås vet man inte så mycket men förmodligen stod den på samma plats som den nuvarande - invid den urgamla samfärdsleden Östra Holavedsvägen mellan Gränna och Tranås. Den nya kyrkan stod klar 1793. Kyrkan i Linderås restauerades år 1931. Bland annat gjordes läktaren större och interiören målades om. åren 1965 och 1970 gjordes vissa invändiga förbättringar.

Tider: Vi tar emot grupper vardagar dagtid/kväll vid förfrågan. Helger oftast i samband med gudstjänst.

Guider och guidningar:
Henric Folkesson, kyrkvärd som är påläst om kyrkan och en hel del anekdoter och berättelser kring kyrkan.

Kyrkor och församlingshem

Vi har flera kyrkor och församlingshem. Det är ett stort kulturarv. Lokalerna i våra församlingshem finns möjlighet att hyra.