Dopuppföljning med dopdroppe

Vid Kyndelsmässodagen kommer vi varje år bjuda in barnen som döpts under året till respektive kyrka för att hämta sin dopdroppe.

Under flera år har pastoratet inbjudit till dopuppföljning två gånger per år. Då bjuds barn in som har döpts under året till först en liten stund i kyrkan med en upplevelsevandring som är anpassad till små barn. Alla barn har då fått varsin barnpsalmbok. Efter stunden i kyrkan har vi bjudit på tårta i församlingshemmet. Allt har ju sin tid och vi tyckte det var dags för en förändring.

Nytt från våren 2017:

Så nytt från och med våren 2017 är att varje barn som döps i våra kyrkor får en dopdroppe av glas vid dopet. Denna droppe hängs upp i kyrkan där dopet har ägt rum. Var dopdroppen hängs upp ser lite olika ut i våra kyrkor. Men på många ställen finns trollhassel uppsatt i en vas och där hängs dopdroppen. I Säby, där de flesta av våra dop sker, kommer eventuellt ett större dopträd sättas upp, som håller för fler droppar.

Vid Kyndelsmässodagen (som infaller i slutet av januari eller i början av februari) kommer vi varje år bjuda in barnen som döpts under året till respektive kyrka för att hämta sin dopdroppe. Välkomna!